Jessiman loodst Volvo Cars Gent doorheen crisis

Derek Jessiman, gedelegeerd bestuurder van Volvo Cars Gent

De Schot Derek Jessiman kwam in april 2007 aan het hoofd te staan van Volvo Cars Gent. Enkele maanden later sloeg de crisis toe en moest hij zijn fabriek doorheen de storm loodsen. Een zachte sanering volgde, met als resultaat een erg performante fabriek.

(tijd) - Volvo Cars Gent heeft net als tal van autofabrieken in de wereld moeilijke maanden achter de rug. De fabriek in Oostakker bouwt de kleinere modellen uit het Volvo-gamma - de C30, de S40 en de V50 - maar ook de compacte SUV XC60. Door de economische crisis in het algemeen en de crisis in de autosector in het bijzonder viel de verkoop van het premiummerk Volvo sterk terug.

Derek Jessiman, die in april 2007 de fakkel overnam van Peter Leyman, had onmiddellijk de handen vol. Net als andere bedrijven beantwoordde Volvo Cars de crisis door in de kosten te snoeien. Wereldwijd werden 6.000 banen geschrapt; in Gent bleef het banenverlies beperkt tot zowat 500. Volvo Cars Gent telt nu nog circa 4.000 werknemers.

Mede dankzij het regime van economische werkloosheid kon de fabriek haar structuur behouden. 'We hebben de juiste mensen, maar als we ze laten gaan, schept dat een probleem voor de toekomst', legt Jessiman uit. Nu de vestiging is afgeslankt - ook het management werd iets vlakker gemaakt - staat ze sterker: 'Wij zijn nu een van de meest efficiënte autofabrieken in Europa', klinkt het tijdens een interview in Torslanda (Göteborg), waar het hoofdkwartier van Volvo Cars is gevestigd.

Vorig jaar rolden in Gent 180.000 wagens van de band en  het cijfer voor 2009 zal in dezelfde lijn liggen, denkt de 53-jarige Schot. Voor 2010 verwacht hij weer groei. Daarvoor rekent hij op het succes van de zuinige en schone DRIVe-reeks die Volvo zopas in Frankfurt voorstelde, maar ook op de nieuwe sedan S60, die in de lente wordt gelanceerd.

KL

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud