Leterme kant zich tegen nationale steun voor autobouwers

Premier Leterme

Premier Yves Leterme (CD&V) heeft zich na een onderhoud met de voorzitter van de Europese Commissie, José Manuel Barroso, dondernamiddag gekant tegen de individuele steun van sommige Europese landen aan hun nationale autobouwers. De premier wil een Europees initiatief voor alle autobouwers, ook de niet-Europese.

(belga) - "Ik kan mij enkel verzetten tegen maatregelen die de concurrentie zouden vervalsen", aldus de premier. Leterme hekelde de "unilaterale maatregelen" die "lidstaten gebruiken om hun automobielsector te redden". De premier sprak zich daarentegen uit voor het uitwerken van een "horizontale aanpak".

De premier zei zijn standpunt "hardnekkig" te zullen verdedigen op de volgende Europese top van staats- en regeringsleiders op 10 en 11 december in Brussel.

Met zijn pleidooi doelt Leterme onder meer op Duitsland en Frankrijk. Zo overweegt de Duitse bondsregering een borgstelling voor Opel. In Frankrijk zei president Nicolas Sarkozy donderdag dat hij de autosector "niet zal laten vallen". Die "telt 10 pct van de actieve bevolking van Frankrijk". Maar België lijkt over weinig budgettaire marge te beschikken voor steun aan haar autofabrieken.

Leterme sprak zich daarentegen donderdag uit voor Europese maatregelen die de innovatie in de autosector moeten ondersteunen, op voorwaarde dat die niet enkel gelden voor de Europese constructeurs. Naast de Europese constructeurs Opel, Volvo en Audi heeft ook het Amerikaanse Ford een productievestiging in België.

De socialistische vakbond ABVV-Metaal pleit donderdag voor garanties voor de Belgische autosector in de huidige marktomstandigheden. De vakbond zal de komende dagen contact opnemen met de andere sociale partners in de sector met het oog op een "gemeenschappelijk initiatief" gericht naar de Vlaamse en federale overheid.

"De overheid heeft in het recent verleden terecht met steun ingegrepen in de bank- en de verzekeringssector. De automobielindustrie is qua directe en indirecte tewerkstelling één van de grootste onderdelen van de Belgische industrie. Vandaar achten wij het verantwoord dat de respectievelijke regeringen in deze tijden over de brug komen met de nodige garanties", luidt het.

Volgens Febiac, de Belgische federatie van de automobielsector, is de sector in België goed voor 52.800 arbeiders. In 2007 werden op Belgische bodem 789.674 wagens gebouwd.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud