'Meerdere investeerders staan klaar voor Opel'

Karl-Theodor zu Guttenberg, de Duitse minister van Economie - Foto AFP ©AFP

Er staan verschillende investeerders klaar om steun te verlenen aan autobouwer Opel, waaronder enkele 'ernstige' kandidaten. Dat verklaarde Duits economieminister Karl-Theodor zu Guttenberg aan Die Welt am Sonntag.

(belga) - Maar het lot van Opel zal volgens de minister voor een groot stuk afhangen van het reddingsplan dat moedermaatschappij General Motors (GM) klaarstoomt. Volgende week wordt in elk geval cruciaal: maandag publiceert Amerikaans president Barack Obama nieuwe maatregelen voor GM en dinsdag komt het bedrijf zelf met saneringsvoorstellen.

Verwacht wordt dat de Amerikaanse regering met meer geld over de brug zal komen voor GM en Chrysler. Tegelijk zou er ook een nieuwe strikte deadline (30 dagen, aldus Wall Street Journal en Financial Times) worden opgelegd aan de schuldeisers en vakbonden om toegevingen te doen en de autosector zo opnieuw leefbaar te maken. Obama wil niet enkel oplossingen op korte termijn, maar ook een overleven op lange termijn. Tot nu toe zijn GM en Chrysler er nog niet in geslaagd om de nodige besparingen te realiseren. Volgens de New York Times zal de regering aan de onderhandelaars duidelijk maken dat ook een faillissement niet kan worden uitgesloten.

GM en Chrysler ontvingen samen reeds meer dan 17 miljard dollar aan overheidssteun, maar zijn nog niet uit de gevarenzone. GM vraagt nog eens 16,6 miljard en Chrysler 5 miljard. De twee autobedrijven stellen in de VS 140.000 mensen tewerk. Ook Ford kampt met een dalende autoverkoop, maar dat bedrijf beschikt nog over voldoende cash op zijn operaties te blijven financieren.

De problemen bij GM wegen ook op het lot van de Europese dochter Opel, met een fabriek in België. Dinsdag brengt bondskanselier Angela Merkel een bezoek aan de hoofdzetel in Rüsselsheim. De vakbonden hopen dat ze er miljarden staatssteun zal aankondigen. Maar economieminister zu Guttenberg waarschuwde in die Welt am Sonntag voor te hoge verwachtingen. 'De overheid die gedurende jaren het volledige risico van de private investeringen overneemt, dat kan natuurlijk niet.' Of Opel staatssteun zal ontvangen, hangt ook af van het herstelplan dat GM op tafel legt, aldus zu Guttenberg. "De regering zal alles doen wat in haar macht ligt om het personeel te helpen. Maar dit betekent ook dat wij realistisch handelen en geen luchtkastelen bouwen".

Als Opel samen met het Britse Vauxhall een zelfstandig Europees bedrijf wil worden, met een minderheidsparticipatie van GM, heeft het 3,3 miljard euro staatssteun nodig.

De verwachtingen over het bezoek van Merkel aan Rüsselsheim, waar zo'n 3.000 arbeiders werken, zijn hooggespannen. Klaus Franz van de ondernemingsraad zei zondag: 'dat de kanselier in deze moeilijke tijden Opel bezoekt, is voor ons van dubbel belang. Het bezoek geeft een duidelijk signaal dat de mensen bij Opel op solidariteit kunnen rekenen en het geeft ons ook de gelegenheid om de toekomstkansen van Opel duidelijk te maken.' De minister-president van de deelstaat Hessen, die Merkel bij haar bezoek zal begeleiden, wijst op het signaal dat ze geeft aan de Opel-medewerkers, maar ook aan de tienduizenden medewerkers van de toeleveringsbedrijven.

Qatar

Hamad bin Khalifa al-Thani, de emir van Qatar, zei zaterdag in het Duitse blad Der Spiegel nog dat Qatar plannen heeft om te investeren in de Duitse auto-industrie. 'We gaan zeker investeren in Duitsland', aldus Hamad bin Khalifa al-Thani. Qatar volgt daarmee het voorbeeld van Abu Dhabi, dat vorige week een belang nam van 9,1 procent in autobouwer Daimler.

Volgens de emir vormt de economische crisis een goede opportuniteit om te investeren. 'De Duitsers gelden als de meest productieve arbeiders ter wereld, zij zullen vechten voor hun economie.'

Al-Thani wilde niet bevestigen of hij van plan is om te investeren in de noodlijdende GM-dochter Opel. Hij liet wel verstaan dat hij een oogje heeft op de Duitse autosector. 'Het is zeker dat we gaan investeren in de Duitse auto-industrie, maar we moeten nog het juiste moment en de juiste prijs vinden om het te doen (...) Het houdt steek om in een autobouwer als Opel of Daimler betrokken te zijn, want auto's worden over de hele wereld verkocht.'

Met deze investeringen wil Qatar zijn nationale rijkdom veiligstellen, eenmaal de energie-inkomsten zullen achteruitboeren. 'Op lange termijn zie ik Qatar meer als een educatiecentrum dan als een energieleverancier', verklaarde de emir.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud