'Opelfabrieken zijn te klein en hebben te hoge vaste kosten'

De fabrieken van autobouwer Open zijn volgens een studie van experts te klein en ze hebben te hoge vaste kosten. Enkel een vestiging in Spanje werkt voldoende exemplaren af, namelijk 400.000. Alle andere blijven steken op maximum 250.000, zo zegt auto-expert Ferdinand Dudenhöffer.

(dpa) De concurrentie staat er beter voor, zo luidt het. Zo produceren Ford en Peugeot-Citroën in West-Europa elk jaar gemiddeld zowat 100.000 wagens meer dan Opel, aldus de studie.

"Volgens onze analyse blijft voor GM-Europe de keuze, als het de kosten wil aanpassen, tussen het sluiten van een fabriek in West-Europa of het produceren van meer volume in de West-Europese vestigingen", aldus de expert. Hij oppert de mogelijkheid de steeds meer op het Opel-platform gebouwde Chevrolet in Europa te bouwen.

GM-Europe heeft in Antwerpen een fabriek. Die kreeg enige tijd geleden al de melding dat de daar gebouwde Opel Astra ook in de VS zal worden verkocht. Nu zou ook de opvolger van de Vectra Kombi, die in het Duitse Russelsheim gemaakt wordt, naar de VS uitgevoerd worden, aldus Handelsblatt. Vanaf de tweede helft van 2009 zou de wagen er onder de merknaam Saturn aangeboden worden. De bedoeling zou zijn om jaarlijks 40.000 tot 50.000 dergelijke wagens naar Amerika te verschepen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect