Advertentie

Privéjets en business class in vrije val

Het interieur van een privéjet

De financiële crisis noopt bedrijven ertoe de budgetten te saneren en dat heeft zo zijn impact op het reisgedrag van de zakenlui. Tot wanhoop van de sector kopen de topbedrijven geen privévliegtuigen meer en ook de business classes van de gewone lijnvliegtuigen stromen leeg.

(belga) - 'Wij hebben sinds januari geen enkele Falcon meer verkocht', stelt Serge Dassault, directeur van het gelijknamige industriële concern. De Falcon is nochtans één van de meest verkochte zakenvliegtuigen ter wereld.

De baas van de vliegtuigafdeling van Dassault, Charles Edelstenne, hoopt alvast dat hij het lopende jaar zal kunnen afsluiten 'met evenveel bestellingen als annuleringen'. Edelstenne vreest echter dat het slechter zal uitdraaien. Sinds september vorig jaar werden al veertig bestellingen van Falcons geannuleerd.

Business class

Hetzelfde verhaal bij de luchtvaartmaatschappijen: voor het losbarsten van de financiële turbulentie betaalden de zakenlui zonder verpinken een comfortabel zitje in business of premier class, maar sindsdien is het aantal reservaties in vrije val.

Volgens de internationale luchtvaartorganisatie IATA daalde het aantal passagiers in business of premier class in januari met 16,7 procent in vergelijking met het jaar voordien. 'Er zijn duidelijke signalen dat passagiers die doorgaans in business class reizen, zich nu tevreden stellen met gewone plaatsen, vooral dan in Europa', aldus IATA.

Air France probeert alvast creatief op de crisis in te spelen. Dit najaar zou de Franse vliegtuigmaatschappij de nieuwe afdeling 'Premium' lanceren, een klasse die het midden houdt tussen de business class en economy.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud