Saab blijft populair merk bij Belgen

Foto Bloomberg ©Bloomberg

Ruim acht op de tien Belgen menen dat de Zweedse GM-dochter Saab, die zal worden afgebouwd indien er geen koper wordt gevonden, nog een toekomst heeft in het autolandschap van morgen.

(belga) - Dat heeft Beherman European, invoerder van Saab in de Benelux, woensdag op het autosalon in Brussel bekendgemaakt op basis van een enquête van iVox bij 500 Belgen.

Ruim 62 procent van de ondervraagden denkt bovendien dat Saab nog een pioniersrol kan spelen in de autosector.

Uit het onderzoek blijkt voorts dat de voornaamste criteria voor de aankoop van een nieuwe wagen bovenal het imago en de reputatie van een merk (83%) zijn, met daarnaast de inzet op lange termijn voor het milieu (53,2%) en de nationaliteit van het merk (37,9%).

Ruim 66 procent van de respondenten verkiest een merk dat innoveert op vlak van veiligheid. Dit aspect is bijzonder belangrijk bij vrouwen (71,9%) en vijftigplussers (75%). Het aspect 'technologische innovatie' wordt door 58,1 procent van de ondervraagden aangehaald als belangrijk.

Het land dat het meest wordt geassocieerd met autoveiligheid is Zweden (41,6%), net voor Duitsland (34,9%) en Frankrijk (14,4%). Opmerkelijk hierbij zijn de grote verschillen tussen het noorden en het zuiden van het land: voor Vlaanderen staat Zweden op de eerste plaats met 52,6 procent, gevolgd door Duitsland (29,9%). Aan Franstalige kant is het net andersom: 41,6 procent van de ondervraagden denkt eerst aan Duitsland.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud