Sioen ziet nettowinst eerste halfjaar met 31,4 procent stijgen

Sioen, de producent van technisch textiel, heeft in de eerste zes maanden van 2007 een nettowinst neergezet van 12,1 miljoen euro. Dat is 31,4 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder en meer dan de gemiddelde analistenverwachting van 11 miljoen euro.

(tijd) Ook het operationele resultaat (ebit) kwam met 24,2 miljoen euro (28 procent meer dan vorig jaar) flink boven de prognoses van de analisten uit. De operationele cashflow (ebitda) steeg met 27,2 procent tot 34,6 miljoen euro, waar analisten hadden gerekend op 31,9 miljoen euro.

Eerder maakte Sioen al een omzet over de eerste zes maanden van 200,6 miljoen euro bekend. Dat was een stijging van 15,6 procent. Organisch steeg de omzet zo'n 10 procent, de overige groei komt door de overname van het Franse Richard Colorants.

De coatingdivisie, de ruggengraat van Sioen, haalde 25,7 procent meer omzet. Het bedrijfsresultaat van de coating-divisie nam met 43,6 procent toe tot 19,6 miljoen euro. 'We profiteren van de goeie economische conjunctuur in de transportsector', verklaart financieel directeur Geert Asselman. Een van de belangrijkste activiteiten is de productie van zeilen voor vrachtwagens. De technische productlijn (onder meer versterkingsnetten) groeide met 22 procent. De overname van Richard Colorants stuwt dan weer de afdeling chemicaliën, die de omzet zag verdubbelen.

Sioen Apparel, dat industriële beschermkledij maakt, haalde met 33,8 miljoen 7,3 procent minder omzet. Het bedrijfsresultaat nam toe met 100 procent tot 2,9 miljoen euro.

Industrial Applications haalde 13,2 procent meer omzet tot 50,4 miljoen euro. Het operationele resultaat daalde fors met 53,3 procent tot 2,2 miljoen euro.

Een concrete vooruitblik voor het hele boekjaar geeft Sioen niet. Wel meldt de groep dat de groeitrend zich zal blijven doorzetten. 'Het eerste halfjaar was schitterend, de tweede helft zal ook zeer goed zijn', verduidelijkt Asselman. 'Al weegt de eerste helft traditioneel meer door, omdat we met onze producten afhangen van slecht weer. Het zomerse derde kwartaal is dus doods voor ons. Veel hangt af van wanneer de winter intreedt.'

Roel Verrycken roel.verrycken@tijd.be

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud