Staking bij Ford-toeleveranciers breidt zich uit

De spontane staking die maandagnamiddag bij Ford-toeleverancier SML in Genk is uitgebroken, heeft zich inmiddels uitgebreid. Ook de arbeiders van Lear Corporations en TDS Automotive, twee andere toeleveringsbedrijven die rechtstreeks met Ford verbonden zijn via een transportband, hebben maandag het werk neergelegd en eisen een loonsverhoging om de werkdruk te compenseren.

(belga) Door de spontane staking van de arbeiders van het toeleveringsbedrijf SML in Genk is de productie bij de Genkse autoconstructeur maandag in de vooravond stilgevallen. De arbeiders van SML staken om de hoge werkdruk aan te klagen en om een beter loon te eisen.

Het personeel van SML heeft maandagavond een voorstel van de directie verworpen. De staking wordt dus voortgezet, zo zegt vakbondsafgevaardigde Luc Prenen van ACV-Metaal.

De 450 arbeiders van SML verlieten maandagnamiddag spontaan de productiehal. Ze pikken de hoge werkdruk niet langer. Die is naar verluidt enorm toegenomen sinds het bedrijf ook de motoren voor de nieuwe Mondeo produceert. Een poging van directeur Harry Lemmens van SML om de gemoederen te bedaren en de arbeiders te motiveren om opnieuw aan de slag te gaan, leverde geen resultaten op.

Directie en vakbonden gingen daarop aan de onderhandelingstafel zitten. De onderhandelaars kwamen overeen dat er bij SML acht extra personeelsleden, vier man per shift, extra ingezet zullen worden om de werkdruk te verlagen. De directie engageerde zich daarnaast om de arbeiders ook 20 minuten onbetaalde schafttijd uit te zullen betalen met ingang van vandaag. Dat zou neerkomen op een loonsverhoging van 4,34 procent. Maar de arbeiders vonden die toezegging ontoereikend, aldus Prenen.

In vakbondskringen kon nog vernomen worden dat de directie van Ford Genk vandaag/maandag nog een sociaal bemiddelaar naar SML wil sturen om de productie bij Ford zo snel mogelijk te kunnen heropstarten.

Ondertussen hebben ook de arbeiders van Lear Corporations kennis genomen van de actie en te kennen gegeven dat ook zij een loonsverhoging vragen. De arbeiders van Lear Corporations hebben in de vooravond eveneens het werk neergelegd. Lear Corporations produceert de zetels voor de Mondeo. Bij het bedrijf werken een 300-tal mensen.

Momenteel ligt de zowel de productie bij de vier toeleveranciers van Ford als bij Ford Genk zelf stil. Behalve SML, Lear Corporations en TDS Automotive, is ook IAC (International Automotive Corporation), het vroegere Collins & Aikman, rechtstreeks via een transportband met Ford verbonden. Ook daar ligt de productie plat. Het is momenteel nog niet duidelijk of ook de arbeiders van IAC met een eisenpakket naar buiten zullen komen, aldus nog Prenen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud