Vakbonden Opel vrezen verlies duizenden jobs

Bij de Duitse autobouwer Opel zijn volgens Duitse mediaberichten duizenden jobs in gevaar. De directie van het moederbedrijf General Motors start op 17 april gesprekken met werknemersvertegenwoordigers uit heel Europa over de afbouw van overcapaciteit, bericht het Duitse economische magazine Capital vandaag. De bonden vrezen een zware sanering in fabrieken van de Opel Astra, die in Antwerpen van de band rolt.

(tijd) Volgens Capital komt GM in een interne optelsom tot het besluit dat de kosten na de geplande vernieuwing van verschillende modellen tegen 2009 met minstens 450 miljoen euro moeten dalen. Een van de modellen die tegen 2009 een vervanger krijgen, is de middenklasser Opel Astra.

Een Opel-woordvoerder kon gisteren geen commentaar kwijt bij de geruchten, maar stelde dat er gesprekken lopen tussen de directie en de ondernemingsraad over de toekomstige productievestigingen voor de Astra. Het resultaat daarvan zou pas eind 2007 bekend zijn.

De Astra wordt vandaag behalve in Antwerpen ook in het Duitse Bochum, in het Britse Ellesmere Port en in het Poolse Gliwice gebouwd. Naast die vier fabrieken is ook de Zweedse fabriek van de GM-luxedochter Saab kandidaat om de volgende Astra te bouwen.

In Zweden komt capaciteit vrij omdat de bouw van de toekomstige Saab 9-3 verhuist naar de Duitse Opel Vectra-fabriek in Rüsselsheim.

In de vijf kandidaat-fabrieken voor de bouw van de Astra werken samen zo'n 18.200 mensen. Capital maakt gewag van een intern GM-scenario. Dat zou zeggen dat de overcapaciteit bij het Astra-model tegen 2010 stijgt van de huidige 88.000 per jaar naar liefst 280.000 stuks. De oorzaken zijn volgens het blad enerzijds de sterk stijgende productiviteit, die zorgt dat de fabrieken almaar meer auto's bouwen in minder tijd. Capital schrijft dat de productietijd van de volgende generatie Astra's naar 15 uur per auto moet dalen. Vandaag is dat nog 24 uur.

Anderzijds is er de bikkelharde concurrentie in het zogenaamde C-segment, onder meer met de VW Golf en de Ford Focus en met nieuwe nichemodellen zoals compacte monovolumes en SUV's. Die zorgt dat steeds minder mensen een traditionele middenklassewagen kopen.

Als de overcapaciteit van 280.000 auto's per jaar klopt, komt dat overeen met de productie van een grote fabriek.

De Antwerpse vakbondsman Rudi Kennes, vicevoorzitter van de Europese ondernemingsraad bij GM, waarschuwde al eerder voor een zware sanering. De vakbonden in Antwerpen, waar 4.760 mensen werken, willen snel duidelijkheid.

Antwerpen is de enige Opel-fabriek die alle versies van de Astra bouwt. Het bedrijf assembleerde vorig jaar 201.453 Astra's, plus nog eens 22.698 stuks van de cabrio Astra Twintop, met een complex metalen plooidak.

Antwerpen is daarmee de grootste fabriek voor het Astra-platform, samen met het Duitse Bochum. In Bochum rolden ruim 100.000 Astra's van de band, plus nog eens evenveel Zafira's. De kleine volumewagen Zafira staat om kosten te besparen op hetzelfde onderstel als de Astra. Dat onderstel heet intern het Delta-platform.

Niet alleen de Zafira en de Astra delen dat platform. Zo werkt Saab aan een klein model, dat ook op het Delta-onderstel zal staan.

JLi

(foto: bloomberg)

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect