Volvo verkocht aan Chinese Geely

Li Shufu (l.), voorzitter van Geely, Zweedse minister van Ondernemingen Maud Olofsson en Stephen Odell, CEO van Volvo Cars, beklonken zondag de verkoop van Volvo.

Het Zweedse Volvo is verkocht aan Geely. De Chinese autoproducent heeft zijn handtekening gezet onder het verkoopsakkoord met Ford, eigenaar van Volvo Cars.

(tijd/belga) - Geely betaalt 1,8 miljard dollar (1,34 miljard euro) aan Ford. Lewis Booth, financieel directeur van Ford, en Geely-voorzitter Li Shufu hebben zondagnamiddag het akkoord getekend in de Volvo-hoofdzetel in Göteborg.

De deal wordt afgesloten in het derde kwartaal. Geely betaalt 1,6 miljard dollar in cash, de rest in de vorm van een obligatie van 200 miljoen dollar. Volvo Cars blijft een apart bedrijf met een eigen management in Zweden. Na de verkoop zal Ford een reeks onderdelen blijven leveren aan Volvo, en ook nog technologische ondersteuning bieden.

Ford kocht Volvo in 1999 voor 6,5 miljard dollar. De verkoop aan Geely kwam in oktober 2009 in een beslissende fase. Toen stelde Ford Geely aan als zijn exclusieve gesprekspartner bij de verkoopsonderhandelingen.

Door de transactie maakt de groeiende Chinese auto-industrie een kwantumsprong. Voor China gaat het om de grootste buitenlandse overname in de auto-sector.

Gent

De vakbonden bij Volvo Cars in Gent staan positief tegenover de overname door het Chinese Geely. 'We hebben er alle vertrouwen in', aldus ACV Metea-secretaris Danny Clevers. De vakbonden zien liever een Aziatische groep als overnemer dan een Europese of Amerikaanse auto-fabrikant, omdat die laatsten met overcapaciteit kampen. Ze zijn ook tevreden met het feit dat Geely een industrieel bedrijf is, en geen financieel, dat enkel op de korte termijn zou focussen.

De vakbonden - ook de Belgische - hadden in Zweden al een contact met de top van Geely. Die bevestigde de intentie om de structuur, de twee fabrieken in Göteborg en Gent, en de ontwikkeling van modellen in Europa te behouden. 'Ik zie Volvo als een tijger. Die hoort in het woud te zijn en mag niet opgesloten zitten in de zoo' zei Li Shufu op een persconferentie vandaag in Göteborg. 'Het hart van de tijder bevindt zich in Zweden en België. Zijn klauwen moeten zich uitstrekken over de hele wereld.'

In 2009 heeft Volvo 330.000 auto's gemaakt. Dit jaar moeten er dat 390.000 worden, zei Volvo-CEO Stephen Odell op de persconferentie. Wereldwijd heeft Volvo zijn belangrijkste fabriek in Gent, waar 4.000 mensen werken. Die maken er de XC60, de C30, de S40 en de V50. In mei komt daar de nieuwe S60 bij.

Vrees dat de Chinese producent met Europese technologie aan de haal gaat, is er niet, zegt Danny Clevers. 'Dat zou met een Europese of Amerikaanse overnemer ook zo zijn.' Op termijn bestaat wel de kans dat in de VS een Volvo-fabriek zou worden opgericht, terwijl die productie nu in Europa gebeurt. 'Maar bij Ford was dat risico nog veel pertinenter.'

In een reactie aan Belga zegt Vlaams minister-president Kris Peeters dat het nu 'belangrijk is dat hiermee duidelijkheid komt over de toekomst van de voor de Vlaamse economie en werkgelegenheid belangrijke autobouwer in Gent.'

Zweedse bonden

Intussen lieten de Zweedse bonden hun verzet tegen de overname varen. Ze wilden antwoorden op de vragen hoe Geely in de toekomst de kapitaalbehoeften van Volvo zal vervullen en wie het bedrijf zal leiden. Glenn Magnusson, afgevaardigde van het kaderpersoneel: ‘We hebben alle informatie gekregen die we wilden’. Hij zei aan persbureau AFP dat bonden zich nu achter de overname scharen.

Geely is momenteel het nummer tien in China. Via de overname heeft de autobouwer de merknaam en technologie in huis om de veel grotere Chinese rivalen het vuur aan de schenen te leggen. Die zijn veelal in handen van de overheid, zoals Dongfeng.

Ford van zijn kant is eindelijk verlost van Volvo, dat het al twee jaar probeert te slijten. De Amerikanen wilden Volvo kwijt omdat de Zweedse dochter de verliezen opstapelde. De laatste tijd lijkt het bedrijf echter aan de beterhand. In de eerste drie maanden van dit jaar leed Volvo een verlies van 32 miljoen dollar. In 2009 was dat nog 736 miljoen dollar. Geely wil Volvo opnieuw rendabel maken, zo zei Lewis Booth op de persconferentie in Göteborg.


KD/JVG

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud