'VW Vorst mag niet duurder zijn dan Mosel'

VW en Audi hebben de Belgische regering laten verstaan dat VW Vorst maar een toekomst heeft als de productiekosten worden teruggebracht naar het niveau van de 'state of the art'-fabriek in het Oost-Duitse Mosel. In het oosten van Duitsland liggen de lonen gemiddeld 20 à 25 procent lager dan in het westen. Dat meldt De Tijd.

(tijd) Volgens regeringskringen heeft de Duitse VW-directie de lat voor VW Vorst bijzonder hoog gelegd. Wil het vanaf 2009 de productie van de Audi A1 binnenhalen, dan mogen de productiekosten niet hoger liggen dan in de VW-fabriek in het Oost-Duitse Mosel.

VW verhuisde naar Mosel, waar destijds nog de Trabants werden geproduceerd, omdat de loonkosten in het oosten van Duitsland gemiddeld 20 à 25 procent lager liggen dan in het westen. Bovendien is de VW-fabriek in Mosel pas in 1989-1990 gebouwd, waardoor die 'state of the art' is, wat niet van VW Vorst kan worden gezegd.

Wat in VW Vorst precies moet gebeuren, is nog niet duidelijk. Het onderhoud dat morgen plaatsvindt tussen premier Guy Verhofstadt (VLD) en VW-topman Martin Winterkorn moet meer details opleveren. Gisteren zag Verhofstadt al de Belgische vakbonden en IG Metall.

Het is duidelijk dat van de werknemers van VW Vorst een zware inspanning zal worden gevraagd. Ze zullen, net zoals hun Duitse collega's, langer moeten werken tegen hetzelfde of een lager loon. In vakbondskringen wordt gevreesd dat wordt aangestuurd op een looninlevering van 20 procent.

De redding van VW Vorst wordt ook een dure onderneming voor de overheid, en dus de belastingbetaler. De lasten op ploegenarbeid zullen nog meer moeten worden verlaagd. Daarnaast zal op grote schaal gebruik worden gemaakt van het stelsel van de economische werkloosheid, zodat VW Vorst de brug kan slaan naar 2009, wanneer met de productie van de Audi A1 in Vorst zou worden begonnen.

De woordvoerder van Verhofstadt benadrukt dat de regering geen specifieke cadeaus voor Vorst zal uitdelen. Het gaat om algemene maatregelen, die voor iedereen zullen gelden, zodat ze de toets van de Europese Commissie doorstaan. Het algemene karakter van de maatregelen betekent wel dat de kostprijs niet beperkt blijft tot het dossier-VW Vorst.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud