VW Vorst: "zonder 38 urenweek is A1 moeilijk realiseerbaar"

Volkswagen wil in Vorst een langere arbeidstijd doorduwen. Dat heeft de directie maandag gezegd na de ondernemingsraad. De daling van de loonkost per uur is de belangrijkste voorwaarde voor de bouw van de nieuwe Audi A1 in Brussel vanaf 2009.

(belga) Dat houdt in dat de arbeidstijd wordt opgetrokken van 35 naar 38 uur per week, zonder looncompensatie.

Personeelsdirecteur Jos Kayaerts bevestigt: "De verlenging van de arbeidstijd van 35 naar 38 uur is een eis van de directie. Zonder stijging van de arbeidstijd is de bouw van de Audi A1 moeilijk realiseerbaar".

In een mededeling zegt VW maandag dat tijdens de ondernemingsraad concrete antwoorden zijn gegeven over de mogelijke bouw van de Audi A1. "Daarmee zou de vestiging een garantie verkrijgen voor ongeveer 3.000 arbeidsplaatsen".

In de mededeling bevestigt VW dat een essentiële voorwaarde voor een rendabele productie van de A1 is een daling van de loonkosten per uur. "Een noodzakelijke voorwaarde hiervoor is dat in de vestiging in Brussel, net als gebruikelijk is in de rest van de Belgische auto-industrie, 38 uur per week wordt gewerkt", heet het. Tegelijkertijd moet de algemene organisatie van het werk worden aangepast. "Deze maatregelen zijn onvermijdelijk vanuit het standpunt van de onderneming", aldus directeur Norbert Steingräber.

De directie heeft naar eigen zeggen al eerste concrete voorstellen in gedachten voor de overbrugging tot 2009 voor maximaal 3.000 werknemers. "We zullen daarbij verschillende mogelijkheden combineren, zoals bijkomende opleidingen of het inzetten van mensen bij AutoVision", aldus de mededeling van de directie.

AutoVision is de exploitant van het automotivepark bij VW Vorst. "Maar het is breder. Autovison kan mensen van VW ter beschikking stellen van het automotivepark of anderen, bijvoorbeeld derden of leveranciers", aldus een woordvoerster. "We hebben bijvoorbeeld expertise qua veiligheid, ICT of opleiding. We kunnen die expertise aanbieden aan derden", aldus de woordvoerster.

Steingraber zegt dat VW zich bewust is van zijn sociale verantwoordelijkheid en dat het bedrijf van plan is zoveel mogelijk arbeidsplaatsen te bewaren als economisch verantwoord is. Hij roept op terug aan het werk te gaan, ook met het oog op de vele toeleveringsbedrijven.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud