Werkgeversfederaties verwerpen voorwaarden sociaal akkoord Opel

De werkgeversorganisaties verwerpen de voorwaarden van het sociaal akkoord bij Opel Antwerpen. Zowel Unizo, Agoria als het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) isn kritisch tegenover de ontslagpremies en de brugpensioenvoorwaarden waarover de vakbonden en de directie overeenkwamen.

(tijd/belga) - De twee partijen bereikten zaterdag na urenlange onderhandelingen een sociaal akkoord voor de 1.681 arbeiders die tegen volgend voorjaar het bedrijf moeten verlaten. De 1.160 arbeiders die in aanmerking komen voor brugpensioen vanaf 50 jaar kunnen rekenen op 82 tot 89 prcoent van hun laatste nettoloon. De arbeiders die vrijwillig vertrekken krijgen een ontslagvergoeding tot 144.000 euro bruto. Die vergoeding was het grootste struikelblok tijdens de onderhandelingen. Rekening houdend met anciƫnniteit komen 1.079 arbeiders in aanmerking voor die premie. De bediendebonden gaan niet akkoord met de voorgestelde regeling voor brugpensioen en hebben deze week een nieuwe afspraak met de directie.

De vakbonden spreken van een 'heel goed' akkoord. De directie is eveneens tevreden. 'Het was voor ons een topprioriteit om deze herstructurering op een sociaal aanvaardbare manier uit te werken. We zijn erin geslaagd een evenwichtig voorstel uit te werken', vindt Freddy De Mulder, algemeen directeur van General Motors (GM) Belgium. GM is de eigenaar van Opel.

De werkgeversorganisaties daarentegen zijn bijzonder kritisch over de voorwaarden van het sociaal akkoord. 'Ik had stellig gehoopt dat VW Vorst een unicum zou zijn. De premies van Opel Antwerpen zijn een reden om heel ongerust te worden', zegt Rudi Thomaes, de gedelegeerd bestuurder van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), over de hoge ontslagvergoedingen bij Opel Antwerpen. 'Als er inderdaad sprake is van een nieuwe tendens, dan is dat een enorme bedreiging voor dat soort activiteiten in Belgiƫ.'

De zelfstandigenorganisatie Unizo noemt de uitstappremies en brugpensioenvoorwaarden bij Opel een 'ongezond signaal in een periode waarin verschillende rapporten sterke activering bepleiten'. Unizo betreurt de houding van de vakbonden 'die gericht is op maximale premies en niet op herplaatsing'. Volgens Unizo kunnen de 'exorbitante' voorwaarden bij Opel bovendien 'onrealistische hoop' scheppen bij de werknemers van kmo-toeleveranciers. Agoria is eveneens niet te spreken over de ontslagpremies. Die zijn buitensporig hoog naar Belgische normen, vindt de federatie van de technologische industrie. 'Dergelijke bedragen verzachten op korte termijn misschien het leed van de getroffen werknemers, maar zijn op lange termijn nadelig voor de werkgelegenheid in het algemeen', klinkt het.

Gewezen Volvo-baas en kamerlid Peter Leyman (CD&V) is eveneens erg kritisch. 'Ik hoor dat mensen op hun vijftigste op brugpensioen kunnen gaan en dat er opnieuw mensen met een gouden handdruk kunnen vertrekken. Volgens mij grenst dat bijna aan het immorele. We stellen alles in het werk om mensen langer aan het werk te laten en dan komt men met zo'n akkoord naar buiten. Als men een dergelijke ontslagvergoeding geeft, welk signaal geven we dan aan de buitenwereld? Wie wil nog investeren in onze bedrijven? Ik heb daar nogal wat problemen mee', zegt hij.

De vakbonden ACV en ABVV zijn niet te spreken over de negatieve commentaar. Vooral gewezen Volvo-baas Peter Leyman moet het ontgelden. Zijn uitspraak dat het akkoord 'bijna aan het immorele' grenst, lokt veel verontwaardiging. 'We waren na Polen de beste leerling van de Europese GM-klas en toch kregen we de nieuwe Astra niet. Is dat dan niet immoreel?', reageert ABVV-vakbondsafgevaardigde Rudi Kennes. Luc Van Grinsven, zijn collega van het ACV, treedt hem daarin bij. 'Men moet zich niet fixeren op het cijfer van de ontslagvergoeding voor vrijwillig vertrek. De betrokken mensen zijn wel hun job kwijt. Hoe lang doe je met dat bedrag als je het moet bijpassen bij je werkloosheidsuitkering?', stelt Van Grinsven. Beide vakbonden verwachten dat de reacties van het personeel positief zullen zijn.

De federale minister van Werk, Peter Vanvelthoven (sp.a), en zijn Vlaamse collega Frank Vandenbroucke (sp.a) wilden gisteren nog niet reageren. 'We hebben het globale akkoord nog niet gezien', zegt Lotte Abrahams, de woordvoerster van Vanvelthoven. De federale overheid moet nog instemmen met het sociaal akkoord bij Opel, inclusief de brugpensioenregeling. 'Om er een oordeel over te vellen, zullen we vooral nagaan of er voldoende aandacht is voor activering en opleiding van de getroffen werknemers', aldus Abrahams. MS/KVe

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud