Winst Volkswagen verdubbelt bijna

Nieuwe Skoda- en Volkswagenmodellen op het AMI-autosalon in Leipzig (Foto EPA)

De Duitse autobouwer Volkswagen, de grootste van Europa, heeft in het eerste kwartaal de winst bijna zien verdubbelen dankzij de Chinese markt en de verkopen van het luxemerk Audi. Voor 2010 voorspelt VW groei.

(tijd) - De nettowinst van VW groeide van 243 miljoen euro tot 473 miljoen euro, blijkt woensdagmiddag uit een communiqué van het bedrijf uit Wolfsburg. Analisten hadden op 459 miljoen euro nettowinst gerekend. De omzet nam met 19 procent toe tot 28,6 miljard euro.

In totaal verkocht VW van al zijn merken 1,73 miljoen wagens (+25%). Vooral het luxemerk Audi was in trek. VW verkocht 264.100 Audi-wagens, een groei met 26 procent. Het was het beste eerste kwartaal voor Audi ooit. Van het merk VW zelf deed de groep 1,11 miljoen stuks van de hand (+26%).

Geografisch gezien deed VW het vooral heel goed in China. De verkoop steeg er met 61 procent tot 457.300 wagens, een record. Ook in de VS namen de cijfers toe: plus 37 procent tot 80.000 stuks.

Voor het lopende boekjaar verwacht Volkswagen groei van zowel de omzet als de winst. De groep is ambitieus: dit jaar wil ze 60 nieuwe modellen (waaronder nieuwe versies van bestaande modellen) lanceren. Negen daarvan zagen al het daglicht op het autosalon van Genève vorige maand.

De sterke cijfers van VW sluiten aan bij die van sectorgenoten. Het eveneens Duitse Daimler trok eerder deze week ook al zijn verwachtingen op en het Franse PSA Peugeot Citroen rapporteerde een winstgroei van 28 procent.

Het Italiaanse Fiat is de dissonant. Fiat heeft in het eerste kwartaal onverwacht verlies gemaakt. Het bedrijf ging op nettobasis 25 miljoen in het rood, waar analisten gemiddeld 51,6 miljoen winst verwachtten. Fiat is bovendien nog niet bepaald positief over de automarkt in 2010.

RV

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud