'Belgacom misbruikt machtspositie'

De auditeur van de Raad voor de Mededinging stelt dat Belgacom zijn machtspositie misbruikt met zijn telefonieproduct Happy Time. De telecomgroep maakt zich schuldig aan het gebruik van wurgprijzen, luidt het. Het is afwachten of de Raad voor de Mededinging het advies van haar auditeur volgt.

(tijd) - Het advies komt er na een klacht van het Tele2, het telefoniemerk van de Nederlandse telecomgroep KPN dat op 1 oktober van de Belgische markt verdwijnt. In 2005 beschuldigde Tele2 Belgacom met zijn Happy Time-aanbod van misbruik van zijn machtspositie. Happy Time laat de vastelijnklant toe na 17 uur (tot 8 uur), in het weekend en op feestdagen gratis te bellen naar andere vaste toestellen.

Tele2 vroeg de Raad toen ook voorlopige maatregelen te nemen. Het auditoraat adviseerde een schorsing van het aanbod, maar de voorzitter van de concurrentiewaakhond ging tegen het advies in. Tele2 klopte toen aan bij het Hof van Beroep, dat de uitspraak van de voorzitter vernietigde en de zaak terug naar de Raad verwees. Eind 2008 verkoos Tele2 het dossier ten gronde te voeren, in plaats van terug te grijpen naar het kort geding.

De auditeur-generaal van de Raad voor de Mededinging Bert Stulens heeft het dossier geactualiseerd met de huidige tarieven. Stulens geeft Tele2 in zijn advies gelijk. 'Happy Time hanteert wel degelijk wurgprijzen en deze praktijk is een misbruik van machtspositie.' De hoge tarieven van Belgacom op de wholesalemarkten in combinatie met de lage tarieven van het Happy Time-aanbod op de retailmarkten, laten alternatieve operatoren niet toe redelijke winstmarges te behalen op retailniveau. Dit wordt algemeen omschreven als wurgprijzen (margin squeeze)', luidt het.

Belgacom beweert nochtans dat zijn wholesaletarieven tot de laagste van Europa behoren. 'Het gaat om de combinatie van de wholesale- en de retailtarieven. Om nieuwe klanten binnen te halen moet een alternatieve operator nog lager gaan dan de retailtarieven van Belgacom. Dat leidt tot negatieve marges en de onmogelijkheid voor een operator om op economisch rendabele wijze een activiteit te ontwikkelen', stelt Stulens.

De kamer van de Raad voor de Mededinging zal zich nu over de zaak uitspreken. Belgacom en Tele2 zullen daar worden gehoord. De uitspraak wordt binnen een aantal maanden verwacht.

Zakelijke markt

Eind mei legde de Raad voor de Mededinging Belgacom nog een recordboete van 66,3 miljoen euro op omdat gsm-operator Proximus in 2004 en 2005 misbruik maakte van zijn dominante positie op de markt van grote zakelijke klanten en overheidsdiensten.

Ook daar hanteerde de telecomgroep wurgprijzen. De tarieven voor de grote klanten waren lager dan de mobiele terminatietarieven, de groothandelsprijzen die de concurrentie moet betalen om oproepen naar het Proximus-net te sturen. De zaak ging aan het rollen in 2005, na een klacht van KPN-dochter BASE, waarbij Mobistar zich later aansloot.

Belgacom tekende beroep aan tegen de boete. Het beroep deed de zaak met zowat een jaar opschuiven.

De twee zaken, ook al gaat het in beide gevallen over wurgprijzen, worden afzonderlijk behandeld. Ze hebben geen invloed op elkaar.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud