Belgische websites goed voor 3 procent reclame-uitgaven

De Belgische websites zullen volgend jaar 3 procent vertegenwoordigen van de totale reclame-uitgaven in de media. Dat stelt de Digital Media Association (DMA) op basis van de eerste gegevens over reclame op het internet die vergelijkingen toelaat met de andere media.

(belga) Vanaf dit jaar worden de internetmedia ook opgenomen in de Media DataBase van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

De recent opgerichte DMA, die de Belgische internetregies verenigt, beschikt momenteel over gegevens tot en met september. In die periode noteerde de DMA 28 miljoen euro aan reclame-investeringen op de websites die gemeten worden door het CIM, goed voor 1,4 procent van alle media-investeringen. Over heel 2006 rekent de DMA op 42 miljoen euro.

De cijfers zijn echter onvolledig omdat de studie pas volgend jaar alle mediaregies zal omvatten. Momenteel hebben de regies MSN, Skynet, Beweb en AdLink hun gegevens doorgegeven. Daar komen volgend jaar nog onder meer Fred Online (De Persgroep), Corelio en Paratel (VMMa) bij.

"De gegevens die we nu hebben, vertegenwoordigen een meerderheid van de online reclame-investeringen", schat Renaud de Lombaert van DMA. Hij voorspelt dat het internet volgend jaar, wanneer de gegevens volledig zijn, zeker 3 procent zal uitmaken van de Belgische adverteerderstaart.

"Daarmee is het internet, dat sneller groeit dan de 'traditionele' adverteerdersmarkten, groter dan onder meer de bioscoop. De televisie en de dagbladen blijven wel de meeste reclame-investeringen aantrekken (met respectievelijk 36 en 25 procent van januari tot en met september)", luidt het.

Bij de gegevens van de websites zijn de meeste advertentievormen (banners, pop-ups, ...) meegerekend die op een webpagina kunnen verschijnen. Reclame via e-mails of nieuwsbrieven werd niet gemeten.

"Vergelijkbare cijfers zijn voor adverteerders, regies en media van essentieel belang om op langere termijn te kunnen plannen", aldus nog de Lombaert. "Ze maken een meer objectieve en professionele manier van plannen mogelijk", voegt Alexis Lebedoff van Skynet toe

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud