De Persgroep ziet winst uitgeefactiviteiten dalen met 4 procent in 2006

(belga) - De omzet van de uitgeefactiviteiten van De Persgroep steeg in 2006 met 12 procent tot 330,6 miljoen euro. De nettowinst daalde met 4 procent tot 18,2 miljoen euro. 'Belangrijke projecten, zoals investeringen in internet, de opstartkosten van de nieuwe drukkerij en de stopzetting van de Nederlandse Zone-magazines, werkten de winstdaling in de hand,' zegt topman Christian Van Thillo.

De Persgroep gelooft zeer sterk in het internet, maar nog altijd in combinatie met de klassieke media. 'De kranten en magazines blijven onze core business. Tegelijk investeren we sterk in internet, maar niet ter vervanging van de bestaande media,' benadrukt Van Thillo. De sites hln.be en 7sur7 zijn daarbij de nationale speerpunten. 'De Nederlandstalige én Franstalige sites worden verder uitgebouwd,' luidt het.

De gloednieuwe drukkerij Eco Print Center in Lokeren is volgens de topman van De Persgroep een van de meest milieuvriendelijke en vooruitstrevende in Europa. 'Met een revolutionair procédé drukken we magazines én kranten op dezelfde pers en met magazinekwaliteit. Op termijn gaan we zelfs voor derden drukken.' In januari 2008 moet de krant Het Laatste Nieuws gedrukt worden in Lokeren, 'en die overgang moeten we goed voorbereiden, want dat zal niet van de poes zijn', luidt het.

De opstart van Mediafin, de uitgever van De Tijd en l'Echo, was volgens Van Thillo 'moeilijk en boeiend'. 'De herstructurering was noodzakelijk en beide kranten kenden een mooie oplagegroei. Vooral de weekendmagazines, onder meer over personal financing, scoren goed.'

Volgens Van Thillo zitten de advertenties voor financiële kranten in de lift en kunnen beide kranten structureel groeien. Ook de stopzetting van de Zone-magazines in Nederland had een impact op de resultaten. De mediagroep startte er in 2004 mee, maar zette het initiatief eind vorig jaar stop. 'Soms werken goede ideeën in een bepaald land toch niet in een ander land. We hebben ons vergist en dus ook verlies geleden,' gaf Van Thillo toe. De Persgroep is in Nederland ook actief met Het Parool. 'We zijn een kleine speler in een grote markt. De oplage van Het Parool groeit en de krant is financieel gezond,' aldus de topman, die eraan toevoegt dat de mediagroep voorlopig geen nieuwe stappen zet bij onze noorderburen.

Het vlaggenschip van De Persgroep blijft Het Laatste Nieuws. De krant kent volgens Van Thillo een 'atypische groei' in een internationaal perspectief. 'Ook 2006 was alweer een uitstekend jaar. De krant groeit elk jaar sinds begin jaren '90 en we zien nog altijd geen verval. Er heerst een goeie concurrentie in Vlaanderen. Daardoor houden we elkaar wakker.'

De Morgen heeft de overschakeling naar het Berliner-formaat goed verwerkt en blijft stabiel. 'Ik had een beetje schrik voor het nieuwe formaat, want een krantenlezer is sowieso conservatief,' aldus Van Thillo, die ook het succes van het De Morgen magazine tijdens het weekend benadrukt.

Bij de weekbladen, een erg concurrentiële markt in Vlaanderen, blijft Dag Allemaal een 'klein mirakel'. 'Dat magazine kent zijn gelijke in Europa niet. De oplage groeide in 2006 nog en het is met 1,5 miljoen lezers het meest gelezen Belgische blad,' maakt de topman zich sterk.

foto belga

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect