Eerstekwartaalresultaten Mobistar in lijn met verwachtingen

Mobistar heeft in het eerste kwartaal in lijn met de verwachtingen van analisten gepresteerd. De dienstenomzet groeide met 1,2 procent tegenover het eerste kwartaal van 2006. De gemiddelde maandelijkse omzet per klant (ARPU) daalt verder ten gevolge van de verlaging van de mobiele terminatietarieven. Het mobilofoniebedrijf bevestigt over heel het boekjaar de omzet en de nettowinst met 2 tot 4 procent te zien dalen.

(tijd) Mobistar wist het afgelopen kwartaal bijna 26.000 nieuwe klanten aan te trekken. De analisten hoopten op bijna 32.000. Het mobilofoniebedrijf telt vandaag 3,16 miljoen klanten. Elke klant spendeert gemiddeld 38,17 euro per maand (ARPU). Eind december bedroeg de ARPU nog 38,75 euro. Dat is te wijten aan de verlaging van de mobiele terminatietarieven en de toenemende concurrentiele druk op de Belgische markt. De analisten verwachtten een ARPU van 37,9 euro.

Het aandeel van de postpaidklanten in het totale klantenbestand blijft stijgen. Eind maart stond de teller op 52,3 procent, tegen 51,4 procent eind december en 45,7 procent in het eerste kwartaal van 2006. Het adsl-product trok het afgelopen kwartaal 2.700 nieuwe klanten tot een totaal van bijna 25.300.

Dat alles leidde in het eerste kwartaal tot een dienstenomzet (of omzet uit telefonie) van 358,5 miljoen euro, een stijging met 1,2 procent tegenover dezelfde periode in 2006. De analisten mikten gemiddeld op 357 miljoen euro. De totale omzet groeide 2,2 procent tot 372,1 miljoen euro. De analisten gingen uit van 367 miljoen euro.

Mobistar bevestigt tot slot de jaarprognose: een daling van omzet en nettowinst van 2 tot 4 procent. Dat is het gevolg van de verdere daling van het mobiele terminatietarief met 20 procent op 1 mei en een verwachte daling van de roamingtarieven vanaf de tweede helft van het boekjaar.

Sebastien Rousseau sebastien.rousseau@tijd.be

foto belga

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n