Advertentie

Kwartaalwinst Ericsson zakt 31 procent

Foto EPA ©EPA

Ericsson, 's werelds grootste producent van mobilofonienetwerken, heeft over het vierde kwartaal een nettowinst geboekt van 3,89 miljard Zweedse kronen. Dat is 31 procent minder dan een jaar eerder. Ericsson zet de herstructureringen voort en gaat nog eens 5.000 banen schrappen.

(tijd) - De winstdaling is te wijten aan herstructureringskosten en een verlies bij de gsm-joint venture Sony Ericsson. De nettowinst is lager dan verwacht. Analisten hadden volgens Bloomberg 4,22 miljard kronen verwacht.

Ericsson vervroegde de publicatie van de kwartaal- en jaarcijfers, die aanvankelijk voor 29 januari was gepland.

De omzet steeg in het vierde kwartaal met 23 procent tot 67 miljard kronen. De bedrijfswinst kwam 21 procent hoger uit op 9,2 miljard kronen. De operationele winstmarge verslechterde echter van 14 tot 13,7 procent. Zonder Sony Ericsson verbeterde de operationele winstmarge van 9,8 tot 14,6 procent. Sony Ericsson dook in het vierde kwartaal in het rood.

Over het hele jaar boekte Ericsson een 11 procent hogere omzet van 208,9 miljard kronen. Het bedrijfsresultaat daalde echter met 22 procent tot 23,9 miljard kronen en de nettowinst met 48 procent tot 11,3 miljard kronen. Ericsson gaat het dividend verminderen tot 1,85 kroon per aandeel van 2,5 kronen het jaar voordien.

Ericsson verwacht dat de impact van de economische recessie op de wereldwijde markt van mobilofonienetwerken niet zo groot zal zijn, daar de meeste operatoren in een gezonde positie verkeren, de trafiek sterk blijft groeien en de netwerken al stevig gebruikt worden. De Zweedse groep zegt wel dat ze moeilijk kan inschatten hoe de consumentenuitgaven inzake telecom zullen getroffen worden.

Ericsson gaat verder herstructureren, tegen hetzelfde tempo als in 2008. De groep verwacht een totale herstructureringslast van 6 à 7 miljard kronen. Zij gaat nog eens zo'n 5.000 banen schrappen, waarvan ongeveer 1.000 in Zweden.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud