Nokia boekt 7 procent lagere winst in eerste kwartaal

Nokia, 's werelds grootste producent van mobiele telefoons, heeft in het eerste kwartaal van 2007 een nettowinst behaald van 979 miljoen euro, een daling van 7 procent ten opzichte van 1,05 miljard euro een jaar eerder. Dat heeft het Finse concern donderdag bekendgemaakt. De winst per aandeel bleef onveranderd op 0,25 euro.

(tijd) Analisten geraadpleegd door Bloomberg waren uitgegaan van een nettowinst van EUR 983 miljoen en een onveranderde winst per aandeel van EUR 0,25.

De omzet steeg met 4% naar EUR 9,85 miljard. Analisten hadden gerekend op een omzet van EUR 10,34 miljard. De omzet van de divisie mobiele telefoons daalde met 5% tot EUR 5,58 miljard. Bij Multimedia steeg de omzet 28% naar EUR 2,25 miljard en bij Networks bleef de omzet nagenoeg onveranderd op EUR 1,7 miljard.

Het concern behaalde in het eerste kwartaal een operationele marge van 12,9%, tegen 14,4% een jaar eerder. Exclusief speciale items kwam de marge uit op 13,6%, vergeleken met 13,3% in het vierde kwartaal van 2006.

De marge bij Mobile Phones nam op jaarbasis af van 18,5% tot 16,8%, terwijl de marge bij Multimedia toenam van 18,4% tot 18,8%. De marge van Networks nam af van 8,8% tot 4,6%.

De gemiddelde verkoopprijs bleef in het eerste kwartaal gelijk aan de EUR 89 in het vierde kwartaal. Nokia verkocht in het eerste kwartaal 91,1 miljoen telefoons, 14% minder dan in het vierde kwartaal en 21% meer dan in dezelfde periode een jaar geleden. Het marktaandeel van Nokia bleef ten opzichte van het vierde kwartaal gelijk op 36%.

Enkele concurrenten van Nokia hebben eerder al de verkopen gemeld over het eerste kwartaal van 2007. Zo verkocht Motorola 45,4 miljoen handsets, Samsung 34,8 miljoen en LG Electronics 15,8 miljoen. Sony Ericsson maakt vrijdag de eerstekwartaalcijfers bekend.

Voor het tweede kwartaal verwacht Nokia dat het marktaandeel eveneens onveranderd zal blijven op 36%. Voor heel 2007 blijft Nokia rekening houden met een marktgroei tot 10% ten opzichte van de circa 978 miljoen verkochte telefoons in 2006 en ziet het bedrijf opnieuw enige daling in de gemiddelde verkoopprijs doordat er meer en meer telefoons in opkomende markten worden verkocht. Daarnaast blijft het bedrijf streven naar uitbreiding van het marktaandeel in 2007.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect