Advertentie

Omzet Roularta lijdt onder reclame-inkomsten

CEO Rik De Nolf van Roularta (foto Belga) ©BELGA

Mediaconcern Roularta Media Group heeft in het eerste kwartaal van 2009 de geconsolideerde omzet met 9,6 procent zien dalen ten opzichte van een jaar eerder. 'De crisis laat zich voelen in de terugval van de reclame-omzet', klinkt het in een persbericht. Het bedrijf ziet de reclamemarkt in 2010 opnieuw aantrekken.

De totale omzet klokte af op 181,9 miljoen euro, waar vorig jaar nog 201,2 miljoen euro werd gedraaid. De reclame-omzet is de grootste boosdoener, maar Roularta heeft ook in mindere mate te kampen met een daling van inkomsten uit de lezersmarkt. Vooral de losse verkoop stond onder druk. Weekblad Knack is de uitzondering op de regel, met een groei van bijna 10 procent.

Roularta blijft voorzichtig voor de toekomst. Er werd al heel wat gereorganiseerd en geherstructureerd, en het bedrijf meldt dat er verder aan kostenbesparingen wordt gewerkt in alle divisies, inclusief de Vlaamse Media Maatschappij (50% Roularta).

'Roularta neemt de nodige maatregelen om het hoofd te bieden aan de crisis. Nu zijn er de eerste tekenen dat de reclameterugval niet naar nog erger evolueert. Maar we houden er rekening mee dat het een hele tijd kan duren vooraleer het niveau van 2007 terug kan gehaald worden', staat te lezen in het persbericht.

In 2009 zullen de resultaten onder druk staan van de eenmalige herstrucuteringskosten, die pas in 2010 voor 100 procent hun vruchten zullen afwerpen. Het bedrijf verwacht dat de reclamemarkt in de loop van 2010 geleidelijk aan herstelt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud