Proximus verliest meerderheid mobilofoonmarkt naar omzet

Proximus speelde vorig jaar de meerderheid van de Belgische mobilofoonmarkt, gemeten naar inkomsten, kwijt. Dat blijkt uit een vergelijking van de omzetcijfers van de drie gsm-operatoren in ons land. Ook naar aantal klanten nam het belang van de marktleider opnieuw af.

(tijd) Het marktaandeel van een mobilofoonbedrijf kan op diverse manieren worden gemeten. Jarenlang primeerde het aandeel van het totale aantal gsm-gebruikers in een land als een van de belangrijkste maatstaven. Maar nu de markt langzaam aan zijn plafond geraakt, wordt almaar meer gekeken naar andere ratio's, zoals de waarde. Die kan eenvoudig worden bepaald aan de hand van de inkomsten van de mobiele operatoren. Die ratio zegt meer over de prestaties van een gsm-aanbieder dan het aantal klanten omdat het belangrijker is hoeveel die klanten uitgeven.

In 2006 beliepen die inkomsten (de totale bedrijfsopbrengsten, dus omzet en andere inkomsten) voor Proximus, Mobistar en BASE 4,33 miljard euro, 3 procent meer dan in 2005. Het Belgacom-filiaal Proximus neemt daarvan 49,3 procent voor zijn rekening, blijkt uit cijferwerk van de redactie. Een jaar eerder kwam de marktleider nog ruim boven de 50 procent uit.

Het is de eerste keer dat Proximus beneden de symbolische grens van 50 procent geraakt. Het doorbreken van die limiet deed zich hoogstwaarschijnlijk voor in het laatste kwartaal van 2006. Want op basis van niet helemaal vergelijkbare cijfers van de operatoren voor eind september 2006 kwam Proximus toen nog net aan de helft van de waarde van de gsm-markt.

In plaats van naar de totale bedrijfsopbrengsten kan voor mobilofoonspelers ook een lijn lager in de resultaten worden gekeken: naar de omzet uit telefonie. Dat cijfer sluit inkomsten uit de verkoop van toestellen en andere inkomsten uit.

Op die basis valt het marktaandeel van Proximus met 49,1 procent nog iets lager uit dan voor de bedrijfsopbrengsten. Een jaar eerder zat de Belgacom-dochter aan 51,6 procent. Maar die vergelijking loopt wat mank omdat de drie spelers hier niet helemaal op dezelfde manier rapporteren.

Klanten

Gemeten naar aantal actieve klanten zag Proximus zijn marktaandeel in 2006 volgens onze berekeningen terugvallen van 48,4 naar 45 procent. Mobistar tekende een kleine daling op, van 33,15 naar 33 procent. BASE was de enige winnaar: de kleinste speler op de Belgische markt klom van 18,45 naar 22 procent. Dat wil zeggen dat BASE als enige partij van de drie een kleiner marktaandeel heeft naar bedrijfsopbrengsten dan naar klanten. De klanten van BASE geven heel wat minder uit dan die van Proximus en Mobistar: BASE telt veel jongeren en weinig zakenlui onder zijn klanten.

De jaarcijfers die Belgacom vrijdag publiceerde maken het ook mogelijk zijn marktaandeel voor breedband af te zetten tegen dat van Telenet. Belgacom kwam eind 2006 aan 50,4 procent van de markt voor breedbandinternet, tegen 51,1 procent een jaar eerder. Telenet, dat enkel actief is in Vlaanderen, bleef status-quo (van 32,7 naar 32,6 procent).

BB

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud