Sanoma Magazines in zee met Goedele Liekens

Goedele Liekens gaat voor Sanoma Magazines Belgium (SMB) een eigen personality magazine maken. Het mediabedrijf neemt ook een aanzienlijke participatie in Jok Foe, het productiebedrijf van Liekens. Dat is donderdagmiddag bekendgemaakt bij SMB in Diegem.

(belga) Onder impuls van de nieuwe ceo Aimé Van Hecke wordt Sanoma dus een nieuwe speler op de audiovisuele markt. De samenwerking tussen het mediabedrijf en Jok Foe is contractueel vastgelegd voor minstens tien jaar in een joint venture. "Het gaat om een belangrijke participatie van Sanoma met Jok Foe met mogelijkheid tot uitbreiding", verduidelijkte Van Hecke aan de pers.

In de eerste plaats zal vooral de internetmarkt worden aangeboord, maar ook radio en televisie behoren tot de mogelijkheden. "De audiovisuele media worden naast magazines mee de kern van Sanoma", aldus Van Hecke. "De samenwerking met Goedele is illustratief voor deze nieuwe strategie. Het gaat om een perfecte match tussen magazines en de wereld van de televisie. Op het internet kan Goedele de perfecte figuur zijn om aan social networking te doen. En ook mobiele media als sms en mms kunnen aan bod komen", aldus Van Hecke. "Wij gaan voor een multimediale aanpak."

Goedele Liekens blijft ook zelf televisie maken. Haar aangekondigde samenwerking met VTM voor de federale verkiezingen zou niet in het gedrang komen. Het gedrukte magazine dat ze voor SMB gaat maken, zal waarschijnlijk "Goedele" heten, maar dat is nog niet definitief. Het is ook nog niet zeker of het een week- of maandblad wordt.

Het blad wordt in de eerste plaats een personality magazine met Goedele Liekens als boegbeeld, waarin vooral de wereld van de glamour en lifestyle aan bod komen. Goedele Liekens zal er inhoudelijk intensief aan meewerken en beslist ook mee over de vormgeving. "We willen in de eerste plaats een positief verhaal brengen", aldus Goedele Liekens donderdag bij de aankondiging van het nieuwe tijdschrift, dat waarschijnlijk na de zomer in de krantenwinkels ligt. "Dit is het ei dat ik moet leggen. Voor mij is dit een logische stap, al moet nog wat gewerkt worden aan mijn glamourkant", grapte Liekens, die al een tijdje onderhandelde met zowel de VRT als de Vlaamse Media Maatschappij (VMMa) over een televisiecontract.

SMB haalde voor het nieuwe magazine de mosterd in Nederland, waar al langer bladen in de winkels liggen die volledig rond één persoon zijn gemaakt. "Linda", het personality magazine van Linda de Mol, is er het populairste voorbeeld van. Aimé Van Hecke gelooft alvast dat Goedele Liekens de Vlaamse magazinelezer zal kunnen bekoren. "Goedele is competent, energiek, een beetje rebels en heeft een eigen mening, heel erg Sanoma dus", besloot de Sanoma-baas.

SMB is uitgever van verschillende Nederlandstalige magazines, waaronder Feeling, Humo, Libelle en Flair. Het bedrijf is een onderdeel van Sanoma Magazines B.V., de magazinedivisie van de Finse mediagroep SanomaWSOY. Het productiehuis Jok Foe maakt programma's voor verschillende zenders. Onder meer "Zonnekinderen", "De Planckaerts" en "Recht van Antwoord" werden/worden door Jok Foe gemaakt.

Aimé Van Hecke was tot eind vorig jaar de algemene directeur televisie van de VRT en de rechterhand van VRT-topman Tony Mary

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect