Skype-oprichters maken internettelevisie

De oprichters van Skype, het gratis platform voor internettelefonie, gaan breedband televisiediensten aanbieden die 'het beste van het web combineren met het beste van televisie'. Dat schrijft The Financial Times op zijn website.

(tijd) Janus Friis en Niklas Zennström verkochten Skype in september 2005 aan de onlineveilingsite eBay. EBay betaalde toen 2,6 miljard dollar voor Skype, en de oprichters herinvesteren nu een deel van dat geld in de televisiedienst. Het project kreeg de werknaam 'The Venice Project' mee en biedt programma's aan in een kwaliteit 'die high definition benadert'. De dienst wordt ondersteund door reclame en gebruikers kunnen de verschillende kanalen personaliseren of over de programma's discussiëren met andere gebruikers.

De peer-to-peer-technologie die aan de basis van het project ligt, maakt gebruik van netwerken tussen pc's en niet tussen centrale servers. Daardoor kunnen 'tientallen miljoenen gebruikers' televisie kijken op het internet zonder dat de regels in verband met rechten overtreden worden. Omdat de bits en de bytes van de programma's worden samengesteld uit streaming-fragmenten, zijn volgens de makers geen specifieke digitale beschermingsmaatregelen voor digitale media vereist.

De dienst zou volgend jaar online moeten gaan en wordt volop getest door 6.000 gebruikers. Op dit moment zijn er nog geen contracten met grote kanalen, maar volgens sommige bronnen zou Warner Music geïnteresseerd zijn om tv-kanalen voor sterren als Paris Hilton uit te geven.

Het 'Venice Project' gaat volgens de oprichters echte televisiekanalen aanbieden, in tegenstelling tot bijvoorbeeld YouTube en andere video-on-demand diensten. 'YouTube is geen televisie', zo liet Friis optekenen.

De inkomsten van het project moeten uit reclame komen, die ofwel door de aanbieder van de content ofwel door het 'Venice Project' zelf verkocht wordt.

De makers beloven nu al beloningen voor potentiële kijkers die informatie over zichzelf willen verschaffen, zodat reclamemakers gerichte advertenties kunnen maken.

Over de specifieke inhoud willen Friis en Zennström nog niet veel kwijt, maar ze zijn van plan 'echte tv-inhoud, zoals documentaires, drama en videoclips' aan te bieden.

RV

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud