Tele2 België begeeft zich op mobilofoonmarkt

©BELGA

De alternatieve telecomoperator Tele2, die eerder dit najaar overgenomen werd door het Nederlandse KPN, is begonnen met de verkoop van gsm-diensten. Naar omzet wil Grégoire Dallemagne, de gedelegeerd bestuurder van Tele2 België, de vierde mobiele speler van ons land worden. Tele2 praat met KPN ook over de mogelijke lancering van tv-diensten in België. 'Maar een beslissing is er nog niet', zegt Dallemagne.

Tele2, een gewezen onderdeel van de gelijknamige Zweedse groep, ging bijna vijf jaar geleden van start in België. Een agressief marketingbeleid, dat Dallemagne onlangs de titel 'Marketeer van het Jaar' in Franstalig België opleverde, deed Tele2 België uitgroeien tot een van de grootste concurrenten van Belgacom.

Inclusief het eerder overgenomen Versatel bediende Tele2 eind juni 321.000 particulieren voor breedband en telefonie, ruim 9.000 bedrijven en 70 andere telecomoperatoren. Vorig jaar haalde het gecombineerde bedrijf een omzet van 162,4 miljoen euro. Hoeveel dat dit jaar zal zijn, wou Dallemagne gisteren niet kwijt. Evenmin wou hij aangeven of de onderneming intussen uit de rode cijfers is.

Mobilofonie ontbrak nog in het productengamma. Versatel betrad drie jaar geleden wel de gsm-markt. Via United Telecom nam het diensten af bij BASE, maar het leverde amper marketinginspanningen en het aantal klanten bleef dan ook erg beperkt. Tele2 zelf had ook plannen, maar die raakten pas na de overname door KPN in een stroomversnelling. KPN is het moederbedrijf van BASE, wat de onderhandelingen met Tele2 erg vergemakkelijkte.

Dallemagne wil Tele2 Mobile wel zwaar in de markt zetten. Zo krijgen alle bestaande klanten bij wijze van kennismaking een prepaidkaart met 5 euro beltegoed cadeau. Tele2 Mobile bestaat behalve die prepaidkaarten ook uit abonnementen van 5 euro per maand. De operator hanteert vrij scherpe tarieven en kan voor zijn distributie onder meer terugvallen op de ruim 100 winkels van BASE en Allo Telecom, een keten die ook al dit jaar in de handen van KPN kwam.

 

Sterk merk

 

Versatel Belgium, dat zich enkel richt op de zakelijke markt, is omgedoopt tot KPN Belgium. Daarmee vist KPN de naam van een van zijn vroegere Belgische dochters weer op. Het toenmalige KPN Belgium werd in 2002 verkocht aan Scarlet. Het nieuwe KPN Belgium gaat wat later ook gsm-producten verkopen.

Volgens Dallemagne denkt Tele2 ook aan het aanbieden van productenbundels. De telecomsector evolueert almaar meer in de richting van dergelijke bundels. De grote spelers Belgacom en Telenet promoten ze volop. Tele2 heeft wel nog geen tv-diensten in huis. 'Tv is een wezenlijk onderdeel van de strategie van KPN in Nederland. Het is dan ook logisch dat we daarover praten met onze nieuwe aandeelhouder. Indien de beslissing zou vallen het te doen, kunnen we snel met tv-diensten op de markt komen, maar eerst moeten we de dekking van ons breedbandnet nog uitbreiden', meent Dallemagne.

Tele2 heeft in een kwart van België eigen apparatuur staan in de Belgacom-centrales, waardoor het sinds kort ADSL-verbindingen van 12 megabit per seconde kan verkopen met behulp van de ADSL2+-technologie. 'We willen investeren om naar 50 tot 60 procent te gaan, maar dan moet er een stabiel regelgevend kader komen, met voorspelbaarheid en de garantie dat onze investering kan renderen', zegt de Tele2-baas. 'Eigenlijk willen we in heel België ADSL2+ aanbieden, buiten ons eigen gebied via het Belgacom-net. De regulator besloot al in 2005 dat Belgacom zijn netwerk daarvoor moet openstellen, maar het is nog niet gebeurd. Vanaf januari is Belgacom ertoe verplicht, maar we hebben nog geen aankondiging gezien.'

Foto belga

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud