Advertentie

Warner Music in de clinch met YouTube

Muziekclips van artiesten als Madonna, Red Hot Chili Peppers en Metallica zullen binnenkort niet meer op de videosite YouTube te zien zijn. Warner Music Group haalt honderdduizenden filmpjes van de populaire site, omdat de onderhandelingen over de vergoeding niet vlotten. Blijkbaar valt er met online muziekvideo's helemaal niet zo veel geld te verdienen als eerder werd aangenomen.

(tijd) - Warner (WMG) was in 2006 nog de eerste major om de muziekclips van zijn artiesten op YouTube gratis ter beschikking te stellen. In ruil daarvoor kreeg het muzieklabel een deel van de reclame-inkomsten en een vergoeding per keer dat een clip bekeken werd. Met de enorme populariteit van YouTube - in oktober klokte de site nog af op 100 miljoen gebruikers in de VS alleen - leek dat een prima investering, en een noodzakelijke.

De inkomsten uit de online activiteiten worden door de dalende cd-verkoop en de muziekpiraterij steeds belangrijker, maar daarbij is het gevaarlijk om enkel op online verkoop van muziek in te zetten. De verkoop via iTunes en co doet het nog steeds goed, maar stijgt al lang niet meer zo snel als de boom van de voorbije twee jaar. Alternatieve inkomsten uit reclame en videosites zijn dan ook welkom. Daar gelooft overigens ook Google in: de internetreus nam YouTube intussen over. 

Maar grote bedragen blijven voorlopig uit. Volgens insiders zijn de inkomsten uit YouTube veel lager dan wat de labels verwachtten - 'onthutsend laag' klinkt het bij een bron. Nu de contracten tussen YouTube en de labels - naast Warner ook Sony BMG, Universal en EMI - aflopen en heronderhandeld worden, willen de muziekmajors een groter deel van de koek.

In het geval van Warner lagen de voorstellen van YouTube alvast te laag. WMG kondigde dit weekend aan dat het de clips van al zijn artiesten van de site haalt, 'omdat de gestelde voorwaarden niet het nodige respect opbrengen voor de waarde die de muzikanten, songschrijvers, labels en uitgevers creĆ«ren'. Om welke voorwaarden het gaat, en hoeveel inkomsten WMG nu precies verkrijgt, is niet bekend. 

Ook de onderhandelingen met de andere labels dreigen moeilijk te zullen verlopen. Bovendien is YouTube voor zijn content ook afhankelijk van tv- en filmmaatschappijen, die volgens gelijkaardige akkoorden vergoed worden. Alles hangt af van de marge die YouTube heeft voor het betalen van een redelijke vergoeding aan zijn partners, bovenop de investeringen die nodig zijn om de honderden miljoenen filmpjes op de site aan te kunnen bieden. Volgens vele waarnemers is die marge alvast niet bijzonder groot.   

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud