Barco krijgt het moeilijk door de dollar

Barco, de West-Vlaamse beeldverwerkingsgroep, stelde in het eerste kwartaal andermaal teleur. De zwakke dollar zorgde ervoor dat de omzet en de bedrijfswinst van het bedrijf traag steeg. 'Het is duidelijk dat de huidige dollarkoers ons niet helpt', zegt gedelegeerd Martin De Prycker. Hij maakt zich nu echter nog geen zorgen. 'Als de dollar verder zakt tot 1,40 voor een euro dan zal ik nerveuzer worden. Maar nu blijven we bij onze jaardoelstellingen', zegt hij.

tijd) - De kwartaalomzet steeg op vergelijkbare basis met 1,6 procent tot 172,5 miljoen euro. De bedrijfswinst steeg 6,6 procent tot 9,7 miljoen, goed voor een winstmarge van amper 5,6 procent. De nettowinst klokte af op 7,5 miljoen euro. Die cijfers liggen een pak onder de analistenverwachtingen.

Bijna de helft van de verkopen van Barco zijn in dollar uitgedrukt. Een dollarzwakte heeft dus een nefaste invloed op de omzet van het bedrijf. In het eerste kwartaal lag de dollarwaarde gemiddeld 9 procent lager dan een jaar terug. Indien de dollar ongewijzigd was gebleven, had Barco 5,6 procent omzetgroei geboekt in plaats van de luttele 1,6 procent.

'De dollar zoals hij nu is, verlaagt onze winstgevendheid. Maar onze concurrentiekracht tegenover onze Amerikaanse concurrenten is nog niet aangetast. Moesten mijn mensen op het veld zeggen dat het moeilijk wordt om onze producten aan de man te brengen, dan wordt het moeilijk. Momenteel zijn onze specifieke productspecificaties nog steeds de meerprijs waard. Ik blijf optimistisch en blijf bij onze jaardoelstellingen omdat de orders blijven binnenkomen', stelt De Prycker.

Barco rekent voor 2007 op een omzetgroei van 6 a 9 procent en een hogere bedrijfswinstmarge in vergelijking met vorig jaar, meer dan 8,1 procent dus. 'Bij die vooruitzichten gingen we uit van een dollarkoers van 1,30 a 1,35 euro. Daar zitten we nu net boven en is het al wat moeilijker, maar nog geen probleem. Als de euro 1,40 dollar waard is dan zal ik nerveuzer worden', aldus De Prycker.

Nochtans heeft Barco de voorbije jaren hard gewerkt om de impact van de dollar te beperken. 'We zijn voor ongeveer 65 procent ingedekt op natuurlijke wijze. Tegenover 100 miljoen dollar verkopen, staan 65 miljoen in dollar uitgedrukte kosten'. Dat is nog te weinig maar we werken eraan. Dat doe je niet van dag op dag. Je kan niet zomaar 100 werknemers in Europa op het vliegtuig naar de VS zetten', aldus De Prycker.

De bestellingen groeiden in het eerste kwartaal met 21,5 procent tot 237,5 miljoen euro. Dat is een opvallend hoog cijfer, dankzij een groot order voor digitale cinema vanuit China. Zelfs zonder dat order lagen de bestellingen meer dan 10 procent hoger dan vorig jaar.

Voor het tweede kwartaal is Barco dan ook bijzonder optimistisch. 'Het tweede kwartaal is traditioneel het beste van het jaar maar deze keer wordt het beter dan goed, zowel voor omzet, winst als bestellingen', klinkt het. De Prycker rekent daarvoor op alle activiteiten, beeldschermen en projectoren voor evenementen en digitale cinema, apparatuur en medische beeldvorming en andere. De omzet in de defensiesector stijgt echter nog steeds niet maar de bestellingen, die de komende kwartalen worden uitgevoerd, gaan wel de goede richting uit.

Barco geeft tot slot mee dat het de geplande verkoop van het laatste deel van Barco Manufacturing Services (BMS), de uitbestedingstak, midden dit jaar zal afronden. 'Het grootste deel van BMS ging al de deur uit en kwam onder andere terecht bij het Belgische beursgenoteerde bedrijf IPTE. De verkoop van BarcoVision, het laatste buitenbeentje binnen de groep, wordt in de tweede jaarhelft gefinaliseerd.

'Nu is het voor een tijdje gedaan met verkopen', besluit De Prycker. In februari zei hij dat de tijd zelfs rijp is om opnieuw op overnamepad te gaan. 'We hebben al een aantal bedrijven geindentificeerd maar het zal allemaal nog een tijdje duren voor er iets concreet is'.

Jan De Schamphelaere jan.de.schamphelaere@tijd.be

Advertentie
Advertentie