Advertentie

Barco voorzichtig optimistisch na zwak eerste kwartaal

De technologiegroep Barco heeft een zwak eerste kwartaal achter de rug. De omzet viel 11 procent terug en netto was er een klein verlies. Toch ziet CEO Erik Van Zele redenen voor voorzichtig optimisme voor de rest van 2009, maar een concrete prognose geeft hij niet.

(tijd) - 'Wij zijn voorzichtig optimistisch om twee redenen', vertelde Van Zele aan het begin van een persconferentie deze namiddag. 'Vooreerst omdat we nu schuldenvrij zijn. Dat maakt een heel belangrijk verschil; omdat we nu niet meer van de gratie van de banken afhankelijk zijn om verder te groeien. Een tweede reden is dat bepaalde segmenten echt wel goed presteren.'

De Barco-ceo verwijst daarmee naar de afdeling Digital Cinema, dat zijn orders in het eerste kwartaal zag vervijfvoudigen. Volgens het management van de West-Vlaamse technologiegroep kunnen deze projectoren de komende maanden wel eens de groeimotor van Barco worden. 'De conversie van analoge naar digitale cinema is nu echt aan de gang', klinkt het.

Eerste kwartaal

 

De resultaten over het eerste kwartaal waren nochtans zwak. De omzet van Barco daalde in de eerste drie maanden van 2009 met 11,2 procent tot 144,7 miljoen euro. Dat is een pak minder dan de 159 miljoen euro die twee analisten hadden verwacht. Het West-Vlaamse bedrijf heeft zwaar te lijden onder de negatieve marktomstandigheden. De omzetdaling is vooral te wijten aan de zwakke prestaties van de corporate events business binnen de divisie Media & Entertainment, een gevolg van het feit dat bedrijven minder uitgeven aan marketingprojecten. Enkel de divisie Avionics deed het beter dan vorig jaar.

'De crisis is zeker niet over', vat Van Zele het samen. 'Onze klanten hebben het moeilijk, en dan heeft ook Barco het moeilijk'. 

De bedrijfskasstroom (ebitda) viel terug tot 7,3 miljoen euro, van 19,5 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2008. Het bedrijfsresultaat (ebit) dook voor 6,0 miljoen euro in het rood, daar waar er een jaar geleden nog 5,9 miljoen euro winst was. De operationele winstmarge was dan ook 4,2 procent negatief.

Netto leed Barco een verlies van 0,9 miljoen euro tegen een winst van 6,6 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2008. Volgens CEO Van Zele was het nettoresultaat iets beter dan verwacht. Het is trouwens ook beter dan wat analisten hadden voorspeld. Per aandeel bedraagt het nettoverlies 0,07 euro tegen een nettowinst van 0,55 euro een jaar eerder.

Een positieve evolutie kende het orderboek, dat eind maart 366,5 miljoen euro bedroeg. Dat is een toename met 13,2 procent tegenover een jaar eerder. De inkomende bestellingen vielden wel met 19,4 procent terug tot 158 miljoen euro. Vooral de eerste twee maanden van het jaar waren erg zwak, maar in maart kenden de inkomende bestellingen een opmerkelijk herstel: ze kwamen 2,3 procent hoger uit dan in maart 2008.

In het persbericht beklemtoont Barco dat de gegenereerde cash in het eerste kwartaal wel aanzienlijk beter was dan verwacht. Op het eind van het eerste kwartaal bedroeg de vrije kasstroom 36,6 miljoen euro tegen min 2,9 miljoen euro een jaar eerder. Wordt hierbij de cash uit de desinvestering van Voxar bijgerekend, dan bedroeg de gegenereerde cash in het eerste kwartaal bijna 60 miljoen euro. Volgens Barco is dit 'een gezonde basis voor verdere groei'. 'Door dit sterk genereren van cash was Barco schuldvrij op het einde van het kwartaal', stipt het persbericht aan.

Voorzichtig optimistisch

Hoewel het economisch klimaat moeilijk blijft, is Barco voorzichtig optimistisch voor de rest van 2009. Het bedrijf verwacht dat de productiviteit en de winst verder zullen groeien 'als gevolg van de sterke focus van het management op operationele uitmuntendheid'. Barco verwacht een traag herstel in de divisie Media & Entertainment op basis van het aanhoudende succes in de digitale cinemamarkt. Het West-Vlaamse bedrijf wijst ook op zijn erg gezonde balans, met een netto cashpositie van 24,0 miljoen euro.

Koen Lambrecht

Dieter Snoeck

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud