Google koopt advertentiebedrijf DoubleClick voor 3,1 miljard dollar

Het Amerikaanse internetbedrijf Google bouwt zijn imperium verder uit. Het heeft het advertentiebedrijf DoubleClick overgenomen voor maar liefst 3,1 miljard dollar (2,3 miljard euro).

(belga) Eerder werd gesuggereerd dat Microsoft DoubleClick zou overnemen.

Met de overname wil Google zich verder specialiseren in online adverteren en de belangrijkste concurrenten Yahoo! en Microsoft nog verder achter zich laten. DoubleClick is marktleider op vlak van online advertenties op websites. Vooral het klantenbestand van het advertentiebedrijf, waaronder MySpace, The Wall Street Journal en America Online, is interessant voor een bedrijf zoals Google.

Volgens Google heeft de overname veel voordelen voor zowel klanten als consumenten. Zo zouden alle gebruikers voordeel hebben bij het feit dat de advertenties die getoond worden nog meer relevantie hebben dan voorheen. De websites die de advertenties plaatsen krijgen meer adverteerders. Als laatste hebben adverteerders en advertentiebureaus baat bij het beheren en zoeken van hun advertenties op een centrale plek.

Google neemt DoubleClick over van investeringsmaatschappij Hellman & Friedman, dat het advertentiebedrijf sinds 2005 in handen had. Het bedrijf realiseerde het afgelopen jaar een omzet van 300 miljoen dollar. Momenteel werken er zowat 1.200 mensen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect