Microsoft herschikt onlineactiviteit

Microsoft heeft zijn verschillende internetactiviteiten gegroepeerd in de divisie Micosoft Online Services Group (MOSG). De Amerikaanse softwaregroep wil hiermee inspelen op de steeds sneller evoluerende mediaconsumptie, waarin het internet almaar belangrijker wordt.

(tijd) De Europese mediaconsumptie stijgt jaar na jaar. Opvallend is dat de consument steeds meer tijd uittrekt voor het internet. Tussen 2003 en 2005 nam het internetgebruik met 56 procent toe, zo blijkt uit een recente studie van onderzoeksbureau Jupiter.

De tijd die aan het internet wordt gespendeerd, wordt vooral opgeslorpt door entertainment-actviteiten. Het gaat dan om het bekijken van videofilmpjes, het beluisteren van muziek en gaming. Dat geldt niet alleen voor jongeren, want recent Amerikaanse onderzoek wees verrassend uit dat de gemiddelde leeftijd van de gamer 34 jaar is.

Een andere vaststelling is dat het internet steeds meer fungeert als sociaal netwerk. Zogenaamde 'community sites' als MySpace schieten als paddenstoelen uit de grond.

Microsoft, dat de hete adem van spelers als Google en Yahoo! in de nek voelt, speelt in op de onlinerage en de personalisering van het internet door zijn elektronische activiteiten te hergroeperen onder de paraplu Microsoft Online Services Group. MOSG bestaat uit drie takken: MSN Media Network, Windows Live Services en Microsoft Digital Advertising Solutions.

MSN bestaat als langer als de portaalsite van de Amerikaanse softwaregroep. MSN.be telt 3,8 miljoen regelmatige gebruikers en profileert zich als nieuwsportaal, een website die nieuws selecteert en kant-en-klaar aanbiedt aan zijn bezoekers via een push-model.

Windows Live daarentegen werkt eerder via een pull-model, waarbij de consument zelf kiest welke content hem interesseert en welke diensten hij wil gebruiken. Via Windows Live kunnen de gebruikers ondermeer aan messaging doen, e-mails versturen en ontvangen en een eigen 'space' creëren. Zo'n space is een soort van eigen stek binnen een website. Je kan er niet enkel een blog opzetten maar ook videofilmpjes en muziekbestanden. Je beslist zelf wie toegang heeft tot je 'space'.

Een derde pijler van MOSG is Microsoft Digital Advertising Solutions, een 'solution provider' voor adverteerders.

Sylvie Irzi, de algemeen direceur van MOSG in België, benadrukte op een persconferentie dat er de komende weken en maanden nog een reeks nieuwe onlinediensten bijkomt. Sommige daarvan zijn ondertussen al in bètaversie. LVA

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud