Mio bekijkt nieuwe overnames

© /Hollandse Hoogte

Mio Technology, de Taiwanese gps-fabrikant die vorig jaar in het nieuws kwam met de overname van sectorgenoot Navman uit Nieuw-Zeeland, bekijkt nieuwe overnames. Dat zegt Paul Notteboom, de gedelegeerd bestuurder van Mio Europa. Volgens Notteboom wil Mio, de derde grootste speler ter wereld, zich verder versterken door kennis en technologie binnen te halen. De inlijving van nog een fabrikant behoort niet meteen tot de plannen.

(tijd) - Mio is een onderdeel van de Taiwanese elektronicagroep MiTAC International die zich toelegt op de fabricage van toestellen in opdracht van partijen zoals HP en Dell. Mio was het eerste eigen merk waarmee MiTAC op de markt kwam, in 2002. Aanvankelijk stond Mio enkel voor pda’s en geavanceerde telefoons.

Maar op initiatief van Notteboom en team, die zagen hoe Europa als eerste regio in de wereld voluit ging voor navigatietoestellen, betrad MiTAC met het merk Mio in 2003 ook de navigatiemarkt. ‘We bouwden eerst een pakket met een pda die we omvormden tot een navigatietoestel’, zegt Notteboom. Mio pakte echter al snel uit met klassieke gps-apparaten en breidde zijn actieradius almaar uit. In 2007 versterkte het bedrijf zich met de inlijving van Navman.

Die acquisitie leidde tot een stijging van het aandeel van MiTAC op de gps-markt en deed de Taiwanese groep terechtkomen in nieuwe landen zoals Groot-Brittannië. Gecombineerd haalden Mio en Navman vorig jaar wereldwijd een gecombineerd marktaandeel van 11,9 procent. Dat is goed voor een derde plaats na het Amerikaanse Garmin (26%) en TomTom (25,6%). In sommige regio’s zoals Oost-Europa en Azië is Mio afgetekend marktleider, ook zonder Navman.

Mollem

De Europese activiteiten van het verruimde Mio worden mee aangestuurd vanuit Mollem bij Brussel, dat de hoofdkwartierfunctie deelt met Londen. De groei van het bedrijf leidt tot meer banen. ‘We hebben nu in Mollem 75 mensen in dienst, terwijl er nog 25 vacatures zijn.

Inclusief Navman verkochten we vorig jaar in Europa zo’n 2,2 miljoen toestellen, wat goed was voor ruim 13 procent marktaandeel. Onze ambitie voor dit jaar is 3 miljoen stuks. Door de lagere gemiddelde prijs per toestel zal de omzet echter niet zo sterk stijgen, van 320 naar 350 miljoen euro.’

Volgens Notteboom streeft Mio ernaar in alle landen waar het actief is de grootste of tweede grootste gps-speler te worden. ‘In België zijn we het nummer drie (ook na TomTom en Garmin, red.), met in het eerste kwartaal een marktaandeel van goed 22 procent. De komende drie jaar willen we het nummer twee worden.’

De ambities van Mio blijken ook uit het feit dat het bedrijf nieuwe overnames bekijkt, in Europa en Azië ‘Op technologisch vlak’, zegt Notteboom. ‘Die overnames moeten helpen om de nodige knowhow in huis te halen zodat we met onze toestellen de stap kunnen doen van ‘don’t get lost’-producten naar ‘mobile companions’.’ De Mio-topman wil niet kwijt aan welk soort versterking hij precies denkt. Maar hij geeft wel voorbeelden van de richting die hij gps-toestellen ziet uitgaan. ‘Ze zullen permanent in verbinding staan met een netwerk zodat ze up-to-date blijven en ze zullen ons weerinformatie geven en naar de dichtstbijzijnde vrije parking leiden.’    BB      

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud