Philips stapt niet in navigatiesystemen

Philips Electronics ziet af van de introductie van persoonlijke navigatiesystemen. Dit heeft Rudy Provoost, bestuursvoorzitter van de divisie Consumer Electronics van Philips, dinsdag gezegd tijdens een analistenbijeenkomst.

(tijd) In juni dit jaar kondigde Philips aan vanaf oktober in onder meer de Benelux, Frankrijk en Duitsland een range van persoonlijke navigatieystemen te gaan verkopen. Later werd de introductie uitgesteld tot het eerste kwartaal van 2007.

Volgens Provoost is de navigatiemarkt in de afgelopen negen maanden 'te druk' geweest en is er een risico op 'commodisatie', een proces waarbij bepaalde producten gemeengoed worden en er met name op prijs wordt geconcurreerd. Ook past navigatie volgens hem niet in de productportefeuille.

Naast Philips heeft onder meer ook Nokia aangekondigd in de markt voor persoonlijke navigatieystemen actief te worden, een markt die tot nu toe gedomineerd wordt door TomTom. Sony verkoopt inmiddels ook al navigatiesystemen.

In augustus, tijdens een interview met Betten Beursmedia, stelde Provoost nog 'zeer gemotiveerd' te zijn om de markt te betreden. Philips denkt dat er wereldwijd in 2008 16 miljoen persoonlijke navigatiesystemen zullen worden verkocht, na 4 miljoen in 2005.

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud