Prijzenslag navigatietoestellen weegt op omzet

De prijzenslag die fabrikanten van draagbare navigatietoestellen vorig jaar ontketenden heeft de verkoopcijfers niet spectaculair doen toenemen. Terwijl de gemiddelde prijs van een toestel met zo'n 30 procent zakte, ging het aantal verkochte toestellen slechts 6 procent hoger. Inmiddels heeft reeds 36,5 procent van de Belgische huishoudens een navigatiekastje.

(tijd) - Vorig jaar werden er in ons land 530.000 draagbare navigatietoestellen verkocht, ruim 6 procent meer dan in 2007. De stijging werd in het vierde kwartaal serieus afgeremd, want dan ging het aantal verkochte stuks met amper 1,5 procent omhoog. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK

De volumes vertonen nog een groei, maar de omzet van de sector daalde liefst 25 procent. De toestellen werden zo'n 30 procent goedkoper door scherpe prijsdruk.

Minder dan 100 euro

'Er werden voor het eerst toestellen voor minder dan 100 euro aangeboden. Een jaar eerder was daar nog totaal geen sprake van', zegt Jurgen De Mesmaecker van GfK. De prijzenoorlog werd al in de eerste week van 2008 gestart door de kleinere fabrikant Becker. Daardoor hebben ook andere private labelfabrikanten toestellen verkocht aan zeer scherpe prijzen. De drie grote merkfabrikanten, TomTom, Garmin en Mio zijn gevolgd met prijsverlagingen.

De goedkopere toestellen hebben soms wel iets minder mogelijkheden, bijvoorbeeld enkel een kaart van de Benelux tegenover de meeste Europese landen. Ook moeten goedkopere toestellen het vaak met een kleiner schermpje stellen.

'Met toestellen onder de 100 euro hebben de fabrikanten consumenten over de streep kunnen trekken die anders geen toestel zouden kopen. Voor sommige groepen mensen geldt het als een statussymbool', zegt De Mesmaecker.

Penetratie

Inmiddels heeft naar schatting 36,5 procent van de Belgische gezinnen een draagbaar gps-toestel in huis. Dat is al een hoge penetratie voor een toestel dat nog maar een viertal jaar bestaat. 'We verwachten toch nog een serieuze groei, want 60 procent van de bevolking heeft nog geen toestel', zegt De Mesmaecker.   

De Belgische markt deed overigens een stuk beter dan de Europese. In het vierde kwartaal zakte de verkoop met 4 procent tot 5,24 miljoen stuks, ondanks een gemiddelde prijsdaling van 25 procent. GfK berekende dat een navigatiekastje nu ruim 170 euro kost, tegen 232 euro een jaar eerder.

Inbouw

De markt voor de toestellen die achteraf in ene voertuig ingebouwd worden zakt verder weg. Omdat autofabrikanten steeds meer zelf gps-systemen inbouwen, is de vraag naar systemen die achteraf worden ingebouwd minder groot. De verkoop halveerde tot 4.000 stuks. In waarde zakte de markt met 60 procent.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud