TomTom ziet omzet in 2007 stijgen tot 32%, handhaaft marges

TomTom ziet in 2007 een omzet van EUR 1,6-1,8 miljard, waar de producent van navigatiesystemen in 2006 een omzet realiseerde van EUR 1,36 miljard. Dit impliceert een verwachte stijging van de omzet tot zo'n 32% in het lopende boekjaar voor TomTom.

(betten) Ook gaat de onderneming ervan uit dat het volume van geintegreerde TomTom-navigatiesystemen uit zal komen in de bandbreedte van 7-8 miljoen in 2007, tegen 4,7 miljoen stuks vorig jaar.

De verwachting voor de brutomarge blijft circa 40%. Het bedrijf gaat daarnaast uit van een operationele marge in 2007 rond de doelstelling van 20%. In 2006 werd een brutomarge behaald van 42% en een operationele marge van 25%.

Tegenvallend was in het vierde kwartaal de gemiddelde verkoopprijs van de geintegreerde systemen van TomTom. Deze daalde van EUR 285 in het derde kwartaal van 2006 naar EUR 230 per stuk. Analisten waren gemiddeld uitgegaan van EUR 250.

De nettowinst steeg in het vierde kwartaal van 2006 van EUR 48 miljoen naar EUR 80 miljoen. De winst per aandeel belandde in de verslagperiode op 0,68, exact gelijk aan de Betten-consensus.

De omzet van de aanbieder van navigatiesystemen liep in het afgelopen kwartaal op van EUR 289 miljoen naar EUR 478 miljoen, waar analisten uitgingen van EUR 490,8 miljoen.

TomTom verscheepte 1,915 miljoen geintegreerde draagbare navigatiesystemen in het afgelopen kwartaal, terwijl de markt hier rekende op EUR 1,880 miljoen.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud