Zetes verhoogt omzetverwachtingen voor 2007

Het Brusselse technologiebedrijf Zetes verhoogt zijn omzetverwachting voor 2007 van 160 tot 180 miljoen euro, exclusief de 17 People ID-deals die momenteel in de pijplijn zitten. De marge op de bedrijfskasstroom (ebitda) komt uit rond 8,5 procent. Dat verklaarde gedelegeerd bestuurder Alain Wirtz op de persconferentie naar aanleiding van de jaarresultaten over 2006.

(tijd) 'Het orderboek van de Goods ID zit iets boven budget', zegt Wirtz. Voor deze divisie alleen - de historische activiteiten van Zetes - rekent de topman op 110 miljoen euro en een ebitdamarge van 10 procent. In 2006 bedroeg de omzet 111,2 miljoen euro.

Voor Peak Europe, het bedrijf dat in het vierde kwartaal van 2006 werd overgenomen, mikt Zetes op een omzet van 35 miljoen en een ebitdamarge van 'iets meer dan 6 procent'. De omzet bedroeg in het afgelopen boekjaar 30 miljoen euro. Bij de overname bedroeg de marge 4 procent. In 2008 wil Zetes dat cijfer optrekken tot 8 procent.

'De People ID genereert dit jaar 35 miljoen euro', aldus Wirtz, 'en een ebitdamarge van 15 procent'. In 2006 bedroeg de omzet 26,3 miljoen euro en de marge 14 procent. De omzetprognose houdt geen rekening met de 17 deals waarop Zetes momenteel werkt. Het gaat onder meer om eID-contracten in Israel en een Europees land en het authenticatieproject in Ivoorkust. In dat laatste land zit Zetes in de laatste ronde en strijdt daar tegen een andere partij. De helft van de 17 deals hebben een waarde groter dan 10 miljoen euro. De laatste drie maanden haalde Zetes in People ID evenveel contracten binnen, waaronder de biometrische registratie van de kiezers in Togo.

De drie componenten samengeteld mikt Zetes op een omzet van 180 miljoen euro. Eind 2006 ging Wirtz nog uit van 160 miljoen euro. Op het vlak van de ebitdamarge verwacht de topman een cijfer rond 8,5 procent, tegen 8,4 procent in 2006. De lagere marges van Peak drukken de globale Zetes-marge. Het bedrijf investeert bovendien iets minder dan 3 miljoen euro. 'In de kleine landen hebben we een heel goed imago. Dezelfde status opbouwen in de grotere landen is moeilijker. Daarom investeren we in corporate marketing. We hebben nood aan globale marketing in Europa', stelt Pierre Lambert, de financieel directeur van Zetes.

Sebastien Rousseau

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud