Advertentie

D'Ieteren zet hakbijl in Brusselse garages

D'Ieteren grijpt zwaar in bij zijn Brusselse concessies - Foto Dries Luyten ©DRIES LUYTEN

D’Ieteren gaat zijn verlieslatende autoconcessies in het Brusselse grondig reorganiseren. De autodienstengroep vermindert het aantal sites drastisch: van 12 naar 7. Het resultaat over 2013 is zoals verwacht zwak, voor 2014 waarschuwt D'Ieteren voor een nieuwe winstdaling.

Eerst de voornaamste cijfers van het voorbije jaar op een rijtje. De omzet van D’Ieteren daalde vorig jaar licht (-0,8%) naar 5,47 miljard euro. De daling is volledig te wijten aan de autodistributieactiviteit. D’Ieteren Auto realiseerde 5,7 procent minder omzet als gevolg van de krimpende Belgische automarkt (-1,5% als geen rekening wordt gehouden met inschrijvingen van minder dan 30 dagen) en lagere voorraden bij de concessiehouders. Het marktaandeel was vorig jaar ook iets lager: 22,4 procent tegen 23,2 procent in 2012. In aantallen uitgedrukt bracht D'Ieteren vorig jaar 7.280 auto's minder aan de man.

Bij Belron was de omzetevolutie positief. De voertuigbeglazingsdochter verkocht 4,3 procent meer herstellingen en vervangingen, met dank aan de strenge winter van begin 2013, een hoger marktaandeel en een hogere gemiddelde waarde per interventie. De organische omzetgroei bedroeg 5,0 procent, terwijl overnames 2,4 procent bijdroegen. Wisselkoersschommelingen hadden echter een negatieve impact van 3,1 procent. In Europa nam de omzet met 8 procent toe. De beperkte omzetstijging in de rest van de wereld (+0,2%) is vooral te wijten aan de sterkere euro.

D’Ieteren had voor 2013 10 tot 15 procent minder courante winst voor belastingen voorspeld en zo blijkt ook. Het cijfer van 177,6 miljoen euro is 11,3 procent lager dan in 2012. D’Ieteren Auto droeg 10,3 procent minder winst bij, Belron 11,6 procent minder.

Bij Belron was het cijfer van 2012 echter aangedikt door de terugname van een provisie voor het langetermijnincentiveplan van het management. Wordt dat er uit gefilterd, dan steeg de winstbijdrage van Belron met 4,5 procent. Tegenover de gunstige weersomstandigheden (het koude winterweer) in Noord-Europa en Noord-Amerika stonden elders onderliggende marktdalingen. Daarom werd onder meer bespaard op het personeel in Australië, het VK en Canada. In Brazilië won Berlon marktaandeel maar waren er extra kosten. In Australië daarentegen verloor het bedrijf marktaandeel. Volgens financieel directeur Benoît Ghiot is Australië al enkele jaren een probleemkind en liggen alle opties op tafel.

De nettowinst van de Brusselse groep komt uit op 114 miljoen euro, 40 procent minder dan het jaar voordien. D’Ieteren houdt zijn dividend stabiel op 0,80 euro bruto per aandeel.

De autodienstengroep verwacht voor 2014 een verdere winstdaling, maar niet van dezelfde grootteorde als in 2013. Het courant resultaat voor belastingen zou ‘iets lager’ uitkomen dan in 2013.

Brussel

In het persbericht kondigt D’Ieteren aan zwaar te zullen ingrijpen bij zijn Brusselse autoconcessies. Tegen 2018 zal het aantal vestigingen verminderd worden van 12 naar 7. Het is voorts de bedoeling de carrosserieafdeling van de hoofdgarage in de Maliestraat (waar tevens het hoofdkwartier van de groep is gevestigd) over te brengen naar een grotere site ten zuiden van Brussel. De operatie kost ongeveer 27 miljoen euro. D’Ieteren denkt wel uit de verkoop van de vrijgekomen sites nog ongeveer 10 miljoen euro te kunnen puren.

De reorganisatie, waar geen collectief ontslag mee gepaard zal gaan, moet de productiviteit ten goede komen. Momenteel lijden de D’Ieteren Car Centers jaarlijks ongeveer 10 miljoen euro verlies. Het is voor het eerst dat D’Ieteren toegeeft dat zijn Brusselse garages verlieslatend zijn en daar ook een cijfer op plakt. 'Dat verlies duurt al jaren maar we kunnen het niet blijven tolereren', zei CEO Axel Miller tijdens de analistenconferentie.

Hij legde ook uit dat sommige Brusselse garages niet meer aan de hedendaagse normen voldoen en gewoon te klein zijn. Door de activiteit te concentreren in minder garages zal er wel voldoende kritische massa zijn en kan een betere service geboden worden. 'We willen geen volume verliezen, noch aan andere dealers, noch aan de concurrentie.'

De aangekondigde maatregelen mogen dan noodzakelijk zijn, ze doen ook de wenkbrauwen fronsen. D’Ieteren heeft onlangs zijn eigen netwerk gevoelig uitgebreid met de overname van twaalf concessies op de as Brussel-Antwerpen (twee van Joly en tien van Beerens). Daarin werd in totaal om en bij 26 miljoen euro geïnvesteerd.

Derde pijler

Over de investering in een derde activiteit is er geen concreet nieuws. D’Ieteren verkocht 2,5 jaar geleden zijn belang in het autoverhuurbedrijf Avis Europe en ging daarna op zoek naar een nieuwe opportuniteit, een nieuwe derde pijler naast autodistributie en voertuigbeglazing. Tot dusver heeft die zoektocht niets opgeleverd. Volgens analisten heeft D’Ieteren ongeveer een half miljard euro beschikbaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud