Daimler stapt in kapitaal van Chinese autobouwer BAIC

Daimler-voorzitter Dieter Zetsche (derde van links) tijdens de ceremonie in Peking - Foto Daimler ©Foto Daimler

Het Duitse autoconcern Daimler heeft een belang van 12 procent genomen in zijn Chinese partner BAIC Motor. Daimler is de eerste niet-Chinese onderneming die daarvoor toestemming krijgt.

Hoeveel Daimler neertelt voor de participatie, is niet bekendgemaakt. Voor de operatie, die al in februari was aangekondigd, werden nieuwe aandelen BAIC uitgegeven. In ruil voor de kapitaalinbreng krijgt Daimler twee zitjes in de raad van bestuur van BAIC Motor. Die zullen bezet worden door Hubertus Troska, bestuurder verantwoordelijk voor China, en Bodo Uebber.

BAIC Motor is de personenwagendivisie van Beijing Automotive Group (BAIC Group) en de vijfde grootste Chinese autobouwer. Daimler en BAIC zijn al sinds 2006 partners in een joint venture die onder meer de Mercedes C-klasse en E-klasse bouwt voor de binnenlandse markt. Parallel aan Daimlers instap in zijn kapitaal trekt BAIC Motor zijn belang in die joint venture op van 50 tot 51 procent. Daimler verhoogt zijn belang in de gezamenlijke verkoopbedrijf Beijing Mercedes-Benz Sales service dan weer van 50 tot 51 procent.

‘Deze strategische investering bewijst ons langetermijnengagement in zowel de sleutelmarkt China als onze vertrouwenspartner BAIC Motor’, zei Daimler-voorzitter Dieter Zetsche dinsdag op de feestelijke afronding van de transactie in het stadhuis van Peking. Hij zei trouwens ook positief te staan tegenover een eventuele kruisparticipatie, waarbij BAIC dus een belang zou nemen in Daimler.

De instap in BAIC moet Daimler helpen om zijn aanwezigheid op de Chinese markt te versterken. Sinds 2010 heeft Daimlers luxemerk Mercedes in het Aziatische land veel terrein verloren aan concurrenten BMW en Audi, en daarom wordt een grootscheeps offensief opgezet om het tij te keren. Tegen 2020 wil Daimler ’s werelds grootste constructeur van luxewagens worden. Er is echter nog heel wat werk aan de winkel om de Chinezen meer auto’s met de ster te doen kopen. In de eerste tien maanden van het jaar bracht Daimler in China zowat 187.000 auto’s aan de man en dat is nauwelijks half zo veel als BMW.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud