'Harteloze boskabouter' De Croo kop van jut

Herwig Jorissen, voorzitter van ABVV Metaal (foto: Belga)

Voor de start van een ontmoeting met federale en Vlaamse regeringsleden vanmiddag haalden de vakbonden van Ford Genk vooral uit naar minister van Pensioenen De Croo. Die is niet te vinden voor brugpensioen vanaf 50. Op 11 november komt er een grote manifestatie op de Ford-terreinen.

De vakbonden blijven inzetten op brugpensioen op 50 jaar voor de werknemers van Ford Genk. 'Wij eisen brugpensioen op 50 jaar', stelde Herwig Jorissen, voorzitter van ABVV-Metaal. Hij was het scherpst in de aanval op DeCroo. 'Hij is een harteloze boskabouter die zijn werk niet voldoende kent en niet weet wat brugpensioen precies inhoudt. Hij wil een reputatie opbouwen op de ellende van de arbeiders van Ford Genk.'

Walter Cnop, algemeen secretaris van ACV, noemde de reacties van sommige ministers 'laakbaar': 'Brugpensioen is al jaren geen vrijgeleide meer. Ook bruggepensioneerden worden geactiveerd. Het enige verschil is dat de betrokkene een extra vergoeding krijgt van de werkgever die verantwoordelijk is voor zijn ontslag. Wie kan daar tegen zijn?'

Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten (sp.a) benadrukte dat Ford Europe 'zijn verantwoordelijkheid moet nemen en voldoende inspanningen moet doen om de mensen een goed sociaal akkoord te geven'. Brugpensioen zal op een bepaald moment ter sprake komen 'en daarover zal collega Monica De Coninck (federaal minister van Werk) dan met de nodige ernst een overwogen beslissing nemen', zei Lieten.

'Wij gaan luisteren', was alles wat De Coninck voor aanvang van het onderhoud kwijt wilde. Onder meer premier Elio Di Rupo, Vlaams minister-president Kris Peeters en Alexander De Croo zitten mee rond de tafel.

77.000

De Amerikaanse top van Ford rekent met ontslagvergoedingen van gemiddeld 77.000 euro voor de ontslagen werknemers. Het bedrag is genoemd door de Amerikaanse financieel directeur Bob Shanks. Wie nog maar pas bij Ford werkt krijgt veel minder dan wie er al een lange carrière op zitten heeft. Vrijdagochtend nuanceerde een woordvoerder van Ford Europe dat het genoemde bedrag slechts 'richtinggevend' is. De uiteindelijke kostprijs per werknemer zal afhangen van onderhandelingen. Bovendien had Shanks het niet enkel over Genk, maar bijvoorbeeld ook over Groot-Brittannië waar 1.500 mensen hun job verliezen.

77.000 euro lijkt op het eerste gezicht riant, maar is een pak minder dan wat General Motors (GM) op tafel legde bij de sluiting van Opel Antwerpen. Toen stonden 2.600 werknemers op straat en werden ontslagpremies uitgekeerd van 10.000 tot 144.000 euro. Ook bij Volkswagen Vorst in 2006 liepen de bedragen op tot 144.000 euro.

Troeven

Gisterenavond pleegden de bonden overleg over de strategie voor de komende dagen, en een planning voor het overleg met de directie. Ze kondigden na afloop ook aan dat er op 11 november een 'nationale Limburgse manifestatie' komt in Genk, in samenwerking met het stadsbestuur. 

De vakbonden laten voorlopig niet in hun kaarten kijken. Het is voor hen nog aftasten wat ze voor de ontslagen werknemers uit de brand kunnen slepen. 'We hebben zeker troeven in handen, maar het is niet opportuun om die nu al op tafel te leggen. We willen onze eigen ramen niet ingooien', zegt Rohnny Champagne van de socialistische vakbond.

De werknemers blijven de fabriekspoorten gesloten houden. Op de site zitten cruciale onderdelen geblokkeerd, die onder meer bestemd zijn voor zusterbedrijven in het Duitse Saarlouis en het Spaanse Valencia, en op vrachtwagens en treinwagons klaar stonden. Er was in de aanloop naar de aankondiging van de herstructurering een overstock van die onderdelen geproduceerd. Een deel van die stukken heeft Genk nog verlaten, toen er nog geen onheilstijding was. 

Indien de autobouwer iets zou ondernemen om materiaal uit de Genkse vestiging te halen, zijn de bonden voorbereid en hebben ze 'een plan om het actieterrein te verleggen'. Dat deelden ze donderdagavond mee omdat er de hele avond geruchten gonsden dat de Europese directie in Keulen een gerechtsdeurwaarder zou sturen. Bij enkele vakbondsleiders viel te horen dat het wel heel onwaarschijnlijk zou zijn indien de directie dit nu zou plannen.

Consultatiefase

De top van autobouwer Ford verwacht dat de consultatiefase volgens de wet-Renault met de vakbonden in Genk zo'n vier tot zes maanden in beslag neemt. Dat zei topman Stephen Odell donderdag in een telefonische briefing over het herstructureringsplan. Odell herhaalde dat de Genkse fabriek sluiten 'het juiste is om te doen'. De top van Ford zei ook dat de kosten om de drie fabrieken - Genk, Southampton en Dagenham - dicht te doen, in het vierde kwartaal op 100 miljoen dollar (77 miljoen euro) zullen uitkomen. De kosten zullen over twee jaar en een kwart verspreid liggen.

Eerder op de dag verklaarde het bedrijf al dat het dit jaar een verlies van ruim 1,5 miljard dollar in Europa verwacht, terwijl eerder sprake was van ruim 1 miljard dollar. De herstructurering moet leiden tot een jaarlijkse besparing van 450 tot 500 miljoen dollar (346 tot 385 miljoen euro). Op de vraag van een analist of dit plan voldoende zal zijn, luidde het antwoord: 'Wat we doen is gepast in de huidige realiteit.' 

Bedrogen

De werknemers zijn van plan hun huid duur te verkopen. De verslagenheid heeft intussen plaats gemaakt voor woede en strijdlust. Het personeel voelt zich bedrogen, want in november 2010 tekenden de internationale Ford-directie en de Vlaamse overheid nog een toekomstcontract. Ford Genk kreeg de bevestiging dat het drie nieuwe modellen mocht produceren. 'Werkzekerheid tot 2020', klonk het toen optimistisch. Dat er ook een looninlevering van 12 procent werd geslikt in ruil voor die werkzekerheid, wordt de vakbond nu kwalijk genomen.

Midden september 2012 zorgde Wall Street Journal al eens voor ongerustheid toen de krant schreef dat Ford werkte aan een herstructureringsplan voor Europa en dat dat plan mogelijk de sluiting van Ford Genk zou betekenen. Die sluitingsgeruchten werden snel de kop ingedrukt. De nieuwe vicepresident van Ford voor Europa, Jeff Wood, bevestigde aan de bonden dat de geplande investeringen in de fabriek zouden doorgaan. Vanaf oktober 2013 zou Genk de nieuwe Mondeo bouwen. Maar daar komt dus niets van.

Testbaan Lommel

De werknemers van Ford Lommel Proving Ground, het testcircuit van Ford in Lommel, zijn vrijdagmorgen om 6 uur weer aan de slag gegaan, nadat donderdagavond de solidariteitsactie aan de poorten was opgeheven. De 385 werknemers in Lommel moeten niet vrezen voor hun job. Zij voeren tests uit voor alle Europese Ford-modellen, en zijn niet afhankelijk van Ford Genk. 'Toch hebben wij uit solidariteit het werk neergelegd', zei Pierre Vrancken van het ABVV, 'want we beschouwen onszelf toch als een dochter van Ford Genk en hebben ook mee ingestemd met de besparingen van 12 procent die in het Toekomstcontract zijn vastgelegd. De eerste emoties zijn nu voorbij, het rouwproces kan nu beginnen.'

Tot 10.000 banen

Woensdag werd op een bijzondere ondernemingsraad bekendgemaakt dat de fabriek in Genk de deuren sluit in de loop van 2014. Daardoor verliezen ruim 4.300 mensen hun job. Ook heel veel toeleveranciers dreigen te moeten sluiten. In totaal kan de sluiting 8.000 tot 10.000 banen kosten.

De productie van de Ford-modellen van Genk verhuist naar het Spaanse Valencia. In Genk zullen nog auto's gebouwd worden tot 2013, tot de huidige cyclus is afgelopen. Het gaat om de Mondeo, de S-Max en de Galaxy. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect