Verslag van een bewogen dag

Hier vindt u een live-overzicht van reacties op de sluiting van Ford Genk.

 

 

17.11 uur: We sluiten deze liveblog over de sluiting van Ford Genk nu af. Formeel staat die sluiting nog niet vast omdat de wet Renault dat zo voorziet, maar er is bijzonder weinig hoop dat Ford Genk kan worden gered. In de krant zullen we het het uiteraard hebben over de sluiting maar ook over de bredere situatie van de industrie in België. Morgen donderdag om 12 uur zal ook de chat in het teken staan van de toekomst van de Belgische industrie. 

Bedankt voor het lezen en de reacties! 

 

16.52 uur: De sluiting van Ford Genk, die mogelijk nog gevolgd wordt door de sluiting van de fabriek in Southampton, wijst op een "Europese" crisis in de automobielsector. Dat viel woensdag te horen op het kabinet van eurocommissaris voor Industrie Antonio Tajani. Een steunplan voor de sector, dat onder meer inzet op de export, zal begin volgende maand gepresenteerd worden.                 

"Dit is geen wereldwijde crisis, dit is een Europese crisis", stelt een lid van het kabinet-Tajani. Hij wijst de terugval van de koopkracht in Europa aan als oorzaak, maar ook de zware fiscaliteit op wagens en brandstof.                  

Voor de Commissie is de automobielsector "een essentiële en strategische component van de industriële basis in Europa", die ze dan ook wil beschermen. Door weerstand vanuit de sector en de verschillende belangen in de lidstaten, heeft de Commissie echter steeds geweigerd de regels rond herstructureringen te harmoniseren, hoewel dat de momenteel heersende nationale logica beperkt zou hebben.                  

Op 8 november wil het uitvoerend orgaan van de Unie een plan voorleggen om uit de malaise te raken. Dat zal met name gericht zijn op financiering via de Europese begroting en de Europese Investeringsbank. Tegelijk wil de Commissie de binnenlandse vraag aanzwengelen en op zoek gaan naar extra marktaandeel via export.                 

Tot slot valt nog te horen dat enkele Europese instrumenten kunnen worden aangewend om het sociale bloedbad in Genk wat te verzachten. Met name het Europees fonds voor aanpassing aan de globalisering zou kunnen worden aangesproken voor opleiding en outplacement van het personeel. (Belga) 

16.44 uur:  Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten heeft er bij de directie van Ford Europe voor gepleit om de toeleveranciers van Ford Genk in België te houden en hen te laten exporteren naar Spanje. Dat verklaart ze woensdagnamiddag. "Ik heb de directie gevraagd of het zin heeft hen te helpen een paar jaar te overbruggen, maar daarop heeft ze ontwijkend geantwoord", aldus Ingrid Lieten. "Ik had daarentegen wel de indruk dat ze wilde praten over mijn voorstel rond de toeleveranciers." Lieten heeft Odell en de andere directieleden ook gevraagd om de eerste partner te zijn bij de eventuele verkoop van de terreinen. "Daar ligt een taak voor de Limburgse Reconversiemaatschappij", zegt ze. De Limburgse heeft echter niet het gevoel dat de directie zich open zal opstellen. "Het was een zeer zakelijk, juridisch goed voorbereid gesprek", zegt Lieten, waarna ook zij moet toegeven dat de sluiting wellicht onherroepelijk is.(Belga) 

16.18 uur:  "Dit is een koude douche. We hebben er alles aan gedaan om Ford Genk open te houden", zo zei Vlaams minister-president Kris Peeters na afloop van overleg met de top van Ford Europe. Volgens de Vlaamse regering komt de autoconstructeur terug op engagementen die waren aangegaan in 2010 en op positieve signalen die in september nog aan de vakbonden werden gegeven. Peeters sprak daarbij van "woordbreuk" van Ford. De Vlaamse regering onderzoekt of het 43,5 miljoen euro aan toegekende steun kan terugvorderen. De top van de Vlaamse regering zat woensdagmiddag samen met de top van Ford Europe. Volgens Peeters heeft ceo Stephen Odell tekst en uitleg gegeven over de genomen beslissing. Die zou vooral gebaseerd zijn op de overcapaciteit op de markt en de onderbenutting van de Genkse site. Maar ook de "efficiëntie en kostenstructuur" zou een rol gespeeld hebben bij de beslissing. "Dit is een mokerslag, een nachtmerrie voor de meer dan 4.300 werknemers en hun families en voor de werknemers bij de toeleveranciers. In totaal gaat het om 10.000 mensen. Dit was een donderslag bij heldere hemel", aldus Peeters.

 De Vlaamse regering heeft de voorbije 10 jaar 43,5 miljoen euro geïnvesteerd in Ford Genk. "We gaan onderzoeken of we dat geld kunnen recupereren", luidt het. De meer dan 30 miljoen euro aan investeringen die nog in de pijplijn zaten (met name 28 miljoen euro voor de nieuwe Mondeo), zullen volgens Peeters niet meer uitgekeerd worden. (Belga) 

16.12 uur: The Economist brengt een sombere analyse voor een goed deel van de Europese autonijverheid. Over Ford wordt gezegd dat de realiteit wellicht erger is dan de officiële cijfers weergeven: 

Ford managed to dodge bankruptcy and a government takeover but its losses in Europe—which it expects to amount to $1 billion this year—are taking the shine off its recovery in America. One of its European division’s executives admitted last month that its sales were even worse than the official figures showed: Ford dealers, like sellers of other brands, were inflating their sales through “self-registration”, effectively selling cars to themselves and later offering them as used cars at deep discounts.

16.02 uur: Op Wall Street wint Ford 1 procent tot 10,10 dollar.

15.28 uur: De enige reden om Ford Genk te sluiten is de overcapaciteit onder de Europese Ford-fabrieken. Dat zei Stephen Odell, de ceo van Ford Europe, op een persbriefing in Brussel.

15.26 uur: De Europese directie van Ford zei tijdens een persontmoeting dat de beslissing tot sluiting vorige week werd genomen. Zij is het gevolg van een 'lang proces'. Het akkoord met de bonden over het behouden van de werkgelegenheid in 2014 bevatte ook een clausule over de economische toestand, aldus de directie. In dat verband merken ze op dat over de laatste vijf jaar de automobielmarkt met 20 procent kromp. Eenmaal de akkoorden over de vergoedingen rond zijn, zal de Genkse site kunnen worden overgenomen. 

15.24 uur: Honderd nieuwe banen, in de automobielsector, in Vlaanderen! 

Toyota plant honderd nieuwe aanwervingen voor zijn activiteiten in Onderzoek en Ontwikkeling in Vlaanderen. Dat meldt minister-president Kris Peeters woensdag na een onderhoud met topman Nobuyori Kodaira. Het nieuws komt er net op de dag dat Ford Genk te horen kreeg in 2014 te zullen sluiten. Voor Peeters toont het alvast aan "dat automobielassemblage in Europa en Vlaanderen een belangrijke economische factor is en blijft, en ook voor nieuwe tewerkstelling kan zorgen". Toyota telt in onze regio momenteel zo'n 1.200 werknemers, onder wie 850 ingenieurs en hooggeschoolde technici in het Europese O&O-centrum in Zaventem. Volgens Peeters gaf topman Kodaira nog aan dat Vlaanderen bijzonder belangrijk is voor de Europese activiteiten van de Japanse autobouwer. (Belga)

15.07 uur: Professor Philip Dutre (computerwetenschappen, KUL) bekijkt het nuchter: 

 

Als niemand brood koopt bij de lokale bakker, gaat die vroeg of laat ook dicht. Wel erg voor die bakker natuurlijk ... #fordgenk— philipdutre (@philipdutre) October 24, 2012

 

15.04 uur: De consultatiefase is opgestart, maar het ziet er uiteraard allerminst goed uit. 

Eerste minister Elio Di Rupo heeft woensdag na het onderhoud met de directie van Ford Europe verklaard dat de consultatiefase in de Procedure Renault is opgestart. "Dat betekent dat de beslissing om Genk te sluiten op dit moment niet definitief is", vulde vicepremier Steven Vanackere aan. "Wij hebben de morele plicht om te bekijken of deze ontslaggolf nog kan worden afgewend." Di Rupo had het woensdagmiddag over een "drama voor de werknemers bij Ford en bij de toeleveranciers". "Dit is een zware slag voor de Belgische economie", moest de premier toegeven.

"Ik begrijp de woede en het onbegrip van de werknemers." Di Rupo verklaarde voorts dat de consultatiefase in de Procedure Renault is opgestart. "Ik heb de directie van Ford herinnerd aan hun verplichtingen als werkgever", zei hij. Steven Vanackere gaf aan dat de beslissing van Ford Europe niet definitief is. "Als Ford die wel als definitief zou presenteren, handelt het in strijd met de Belgische wet", zei de minister. "Al moeten we natuurlijk wel erkennen dat de signalen onrustwekkend zijn", aldus Vanackere, die het had over een afgemeten gesprek met de directieleden.

  Verschillende leden van de federale regering, onder wie Vanackere en Reynders, brachten woensdagmiddag VW Vorst ter sprake. De sluiting van die fabriek kon enkele jaren geleden immers worden afgewend door ze om te vormen tot het kleine, maar performante Audi Brussels. Di Rupo en Vanackere waren het erover eens dat het vanaf nu cruciaal is dat alle overheden samenwerken. "De federale regering zal de initiatieven van alle overheden ten volle steunen", verklaarde de premier. Volgens Vanackere moet "alles in het werk worden gesteld om te vermijden dat de overheden uit elkaar worden gespeeld".

15.01 uur: En wat zullen de gevolgen zijn voor Luik? 

De vakbonden zullen de directie van ArcelorMittal vragen welke impact de sluiting van de Ford-fabriek in Genk zal hebben op de koude lijn in Luik. Dat kondigde David Camerini van de christelijke vakbond CSC woensdag aan. "We leveren een deel van ons gegalvaniseerd staal aan Ford Genk. De sluiting van Ford Genk zal dus een impact hebben op de koude lijn", aldus de vakbondsman. (Belga) 

14.59 uur: Een scherpe schriftelijke reactie van de ACV-voorzitter:

De sluiting van Ford Genk is niet te wijten aan de hoge loonkosten in de Belgische auto-assemblage. Dat zegt ACV-voorzitter Marc Leemans in een schriftelijke reactie. "De Belgische assemblagefabrieken zijn wel degelijk competitief", klinkt het. "Het botte nieuws over Ford doet me veel pijn. Want deze ijskoude afrekening treft de vele families die bij Ford en zijn toeleveranciers hun brood verdienen enorm hard", begint Leemans zijn verklaring. "Families waar vaak man en vrouw, soms zelfs opeenvolgende generaties, enorme inspanningen gedaan hebben om de toekomst van hun fabrieken te verzekeren. Maar blijkbaar zijn die inspanningen van geen tel voor de Ford-directie die alle garanties, gedane beloften en engagementen gewoon naast zich neerlegt."

  Leemans gaat verder met een uithaal naar "sommigen", die zich "als aasgieren, al voor de aankondiging of luttele minuten erna, op het warme kadaver van Ford Genk storten". De sluiting van Ford Genk is volgens de ACV-voorzitter niet te wijten aan de hoge loonkosten en de Belgische autofabrieken zijn volgens hem wel degelijk competitief. Toch wil de christelijke vakbond niet gezegd hebben dat niets gedaan moet worden aan de lasten op arbeid. "Het ACV pleit al maanden voor een verschuiving van de lasten die zwaar op arbeid drukken. Maar dan gaven diegenen die nu het eerst en het hardst roepen niet thuis." 

14.45 uur: Vanochtend was nog een vrolijk radiospotje te horen met de leuze 'Limburg, hier groeien ideeën'. Maar dat was meteen de laatste keer. 'We hebben beslist de campagne vroegtijdig af te breken na de dramatische gebeurtenissen bij Ford', zegt Wivina De Bus, verantwoordelijk voor de externe communicatie van de provincie Limburg. Meer hierover elders op de site. 

14.37 uur: Arbeider Giovanni Frigelli (53) was een van de weinige arbeiders die woensdag effectief aan het werk waren in de Genkse Ford-vestiging. Hij was kapot van het nieuws dat het bedrijf dichtgaat. 'Het is een ramp. Mijn vrouw werkt hier ook en we hebben pas een woning in Zolder gekocht. Na het nieuws vandaag heb ik het werk neergelegd. Normaal gezien moet ik donderdag ook komen. Ik weet niet wat er gaat gebeuren, maar ik zal komen en Ford zal me moeten betalen', zei een aangeslagen Giovanni, wiens vrouw woensdagnamiddag ook verondersteld wordt aan de slag te gaan.

'Dat ze eerst maar de twaalf procent, die we moesten besparen, terug op onze rekening storten', laat een verontwaardigde Pino Imbornone uit Maasmechelen horen. Hij had op de Facebookpagina van de Ford-arbeiders nog het nummer 'The End' van The Kings of Leon gepost, voordat hij naar Genk afzakte om het nieuws van de bijzondere ondernemingsraad te horen.

14.35 uur: Mededeling van de regering. 'De beslissing is niet definitief, consultatiefase procedure-Renault is gestart', verklaren premier Elio Di Rupo en zijn financieminsiter Steven Vanackere. (Belga)
 

14.09 uur:  De voormalige topman van Volvo Cars Gent, Peter Leyman, vindt dat wat de Europese directie van Ford doet met Genk "grenst aan het onethische". Hij vindt het met name onbegrijpelijk dat enkele weken geleden nog bevestigd werd dat Ford Genk drie modellen zou mogen maken.

Leyman, die tussen 2001 en 2007 aan het hoofd stond van Volvo Cars Gent, ziet geen toekomst meer voor de auto-assemblage in België. "Er is geen plaats meer voor massaproductie van standaardproducten, zoals auto's", zegt hij. Voor Audi in Brussel ziet Leyman wel nog een "een bepaalde toekomst". "Men heeft daar grote kuis gehouden en is met een propere lei begonnen. Maar als Volkswagen het moeilijk krijgt, dreigen ook zij in moeilijkheden te komen", denkt hij.

Volvo Cars in Gent, waar Leyman twintig jaar werkte, is nu in handen van het Chinese Geely. "Die bouwen fabrieken in China en de Verenigde Staten. Ze breiden uit terwijl er overcapaciteit is. Ik ben er voor Gent nog gerust in voor de eerste vijf jaar, maar daarna zal de strategie wellicht veranderen", legt hij uit.

Voor een verklaring wijst Leyman, die ook een carrière in de politiek en bij ondernemersorganisatie Voka achter de rug heeft, naar de loonkosten in ons land. "Dat speelt op een of andere manier mee, maar het zal zeker niet doorslaggevend geweest zijn. Duitsland en Nederland hebben hetzelfde probleem."  Leyman ziet andere verklaringen waarom België geviseerd wordt door de Ford-toplui. "Er zijn geen beslissingscentra in ons land. Bovendien is België een kleine markt.

Als alle Belgen nu een Ford meer kopen, zal dat geen groot effect hebben. Dat was ook de reden waarom Renault de fabriek in Vilvoorde sloot." Maar het meest hamert Leyman nog op het feit dat er "geen ondernemersvriendelijk klimaat heerst" in België, en dat de arbeidsmarkt niet goed werkt. "Er is ook fiscale onzekerheid", voegt hij eraan toe. (Belga)

14.05 uur: "Hopelijk begrijpt de regering nu dat ze beter stopt met al die aanvallen op de autosector", zegt Philippe Pirson, afgevaardigd bestuurder van Federauto, de confederatie van autohandel en -reparatie."De sluiting van Ford is uiteraard een zware klap voor de Belgische autosector, maar hopelijk begrijpt de regering dit signaal. Ook onze sector heeft nood aan relancemaatregelen."

"De fiscale maatregelen die de regering begin dit jaar genomen heeft, hebben duidelijk hun impact. Die maatregelen komen nog bovenop de crisis die we nu doormaken. De distributie is zwaar getroffen. We hopen dat de regering met nieuwe begrotingsmaatregelen niet weer de autosector gaat treffen. We pleiten voor een relance van de autosector."

Pirson herhaalt de klacht over de te hoge loonkosten in België, die ook te horen is bij verschillende werkgeversorganisaties. "Voor de Belgische fabrieken van Audi en Volvo moet voorlopig niet gevreesd worden", aldus Pirson. "De modellen die daar geproduceerd worden, verkopen goed. De verkoop in Europa van de modellen uit Ford Genk is veel zwaarder getroffen." (Belga)  

13.53 uur: Vicepremier Didier Reynders wil zich nog niet gewonnen geven:

Vicepremier Didier Reynders is niet van plan zich zomaar gewonnen te geven in het dossier Ford Genk. "VW Vorst hebben we ook deels kunnen redden", zei hij voor aanvang van het overleg tussen de federale regering en de directie van Ford Europe. Als er geen redding meer mogelijk is, gaat het volgens Reynders wel degelijk om een drama, "maar dan hebben we sociale begeleiding", zei hij alvorens het kantoor van de premier binnen te gaan. "Laat ons eerst luisteren naar Ford en bekijken wat nog mogelijk is", ging hij voort. "Daarna kunnen we beginnen overleggen met de Vlaamse regering." (Belga) 

13.48 uur: Via de liveblog van de VRT

Toen de directieleden van Ford Europe daarnet aankwamen bij Di Rupo, was dat onder aanzienlijke politiebewaking. Ze verplaatsen zich overigens in een colonne in Genk geproduceerde S-Max'en en mijden alle contact met de media.

13.46 uur: De Vlaamse regering onderzoekt hoe ze de 43,5 miljoen euro die ze heeft uitgekeerd aan Ford kan terugvorderen, aldus minister-president Peeters. 

13.31 uur: Professor De Grauwe geeft inmiddels meer uitleg over zijn standpunt:

De werknemers van Ford Genk zullen het moeilijker hebben om een nieuwe job te vinden dan de werknemers van Renault Vilvoorde in 1997. Dat zegt econoom Paul De Grauwe. Volgens hem had de politieke wereld de sluiting niet kunnen voorkomen. "Wie nu schiet op politici, doet dat meer uit frustratie dan na een nuchtere analyse", zegt hij.

Toch twijfelt De Grauwe er niet aan dat Limburg er weer bovenop zal geraken, al "zal de pijn nu langer duren". Het probleem is nu intenser dan in de tijd van de sluiting van de Renault-fabriek, toen de economie nog groeide en mensen relatief snel weer aan werk geraakten.

Overcapaciteit en de dalende Europese vraag zijn volgens De Grauwe de belangrijkste redenen voor Ford om de fabriek in Genk te sluiten. Waarom net België getroffen wordt, weet De Grauwe niet. "Er zullen economische en politieke redenen zijn, ik ken het dossier onvoldoende om te weten wat daarachter zit", zegt hij.

De loonkosten hebben volgens De Grauwe geen rol gespeeld. "Alle cijfers die ik gezien heb, tonen dat de directe loonkosten in Genk relatief laag liggen", zegt de professor. Hij wijst er meteen op dat ons land hoge loonkosten heeft, maar ook een hoge productiviteit. (Belga)

13.27 uur: De gesprekken met de politieke leiders zullen gespannen verlopen. Belga:

Vlaams minister-president Peeters noemt de sluiting van Ford Genk "een nachtmerrie" en spreekt van "woordbreuk" door de top van Ford Europe.

13.24 uur: Persconferentie van Ford Europa om 14 uur, hier in Brussel. Momenteel spreken ze met premier Di Rupo.

12.47 uur: Mededeling van het Koninklijk Paleis, zien we binnenkomen via Belga. Maar niet over wat u misschien dacht:

Op woensdagavond 31 oktober 2012 begeven Prins Filip en Prinses Mathilde zich naar het "Théâtre des Champs-Elysées" in Parijs. Zij wonen er een concert bij gegeven door de "Opéra Royal de Wallonie" en het koor van het "Orchestre Philharmonique Royal de Liège". Het concert vindt plaats in het kader van de kandidatuur van België voor de organisatie van een Internationale Tentoonstelling in Luik in 2017.

12.40 uur: Tv-maker en columnist Patrick De Witte haalt er Henry Ford bij.

Ford vond de lopende band uit: werk passeert, arbeiders blijven staan. Wist hij veel dat het werk op weg naar lage loonlanden zou passeren.— (pdw) (@PatrickDeWitte) October 24, 2012


12.36 uur: Over de verhuis van Genk naar Valencia:

Het cynisme vd eurocrisis: heropbouw van de PIGS-landen gaat ten koste van die landen die destijds mee vr de financiering hebben gezorgd.— eric goens (@ericgoens) October 24, 2012


12.34 uur: Genk is internationaal nieuws.

Car-maker Ford confirms it will cut 4,300 jobs by 2014 as it shuts "under-utilised" factory in Belgian city of Genk bbc.in/TyTFei— BBC Breaking News (@BBCBreaking) October 24, 2012


12.29 uur: Geert Noels nog eens:

Zullen we pas structurele maatregelen zien als Vlaanderen een even groot industrieel kerkhof zal zijn als Wallonië?— Geert Noels (@GeertNoels) October 24, 2012


12.21 uur: Collega Stefaan Michielsen schreef een commentaar over het Limburgse drama.


12.15 uur: Volkswagen rapporteerde een vijfde minder bedrijfswinst over het derde kwartaal. De omzet zat wel meer dan een vierde in de lift, met dank aan de Amerikaanse en Chinese markt die de zwakke autoverkoop in Europa compenseerden.

12.04 uur: Bij Ford Lommel wordt woensdag het werk 24 uur neergelegd uit solidariteit met de werknemers in Genk. Dat deelden de vakbonden woensdag mee. Ford Lommel is het testparcours voor de Europese productie van de autobouwer.

11.59 uur: "Dit is een nachtmerrie, een ramp voor Genk en de regio. Dit raakt iedereen tot in het diepste bestaan", zo zei de Genkse burgemeester Wim Dries (CD&V) woensdag na afloop van de bijzondere ondernemingsraad aan de autofabriek van Ford. "Het zal niet gemakkelijk zijn om dit op te lossen."
                 Ook burgemeester Dries was present aan de fabriek nadat het nieuws over de sluiting bekend raakte. "We moeten nu knokken voor een toekomst, om de welvaart te behouden."
                 "We gaan steun vragen op alle niveau's", klinkt het. In eerste instantie gaat het over de werknemers en de mensen bij de toeleveranciers zelf: sociaal plan, begeleiding, enzovoort. "Hoe moet het verder met de mensen van de fabriek?" Daarna moet het over een "nieuwe invulling van de toekomst van Genk en de regio" gaan. "Morgen en ook daarna moeten we nadenken hoe het verder moet met de regio."
                 Het is overigens niet de eerste keer dat Genk af te rekenen krijgt met een sociaal drama. "Er waren heel wat jaren nodig om de mijnsluiting te verwerken. Het was ploeteren om er bovenop te komen."
                 Ook de burgemeester neemt het ten slotte niet dat de Europese directie van de autobouwer zelf niet naar Genk afgezakt was. "Het is een kaakslag dat de directie niet is komen opdagen."
                 Om 17 uur wordt Dries bij minister-president Kris Peeters verwacht voor het topoverleg met verschillende betrokken partijen. (via Belga)

11.32 uur: Ford zal vanavond all over the place zijn op de televisie. Niet alleen in nieuws- en actuaprogramma’s, maar ook op 2BE en Belgacom TV die om 18 uur de Champions League-wedstrijd Zenit Sint-Petersburg – Anderlecht uitzenden. Ford sponsort dat toernooi van het grote geld.

Bevestiging: Ford blijft gewoon miljoenen leggen als sponsor van de Champions League voetbal #zuur #prioriteiten— stijn vlaeminck (@stijnvlaeminck) October 24, 2012



11.26 uur: René Konings van Agoria:

Auto-industrie; Genk niet duurst in EU, maar loonkost weegt wel degelijk: Loonkosten is 70% vd assemblagekost #fordgenk #Agoria— Rene Konings (@renekonings) October 24, 2012

 

11.22 uur: VKW Limburg vraagt een drastisch reddingsplan en schetst een dramatisch beeld van de toestand:

Naast de ongeveer 4500 directe jobs bij Ford Genk en de  duizenden indirecte jobs bij de toeleveranciers en aanverwante bedrijven, heeft dit ook een sterke impact op het hele Limburgse economisch weefsel. Een onderzoek dat we gisteren uitvoerden bij een 1000-tal bedrijven, wijst uit dat globaal genomen 1 op 2 van de Limburgse middelgrote en grote bedrijven verwacht impact (banenverlies of omzetverlies) te ondervinden. Zelfs bij de bedrijven die geen enkele toeleveranciersrelatie hebben is dit 40%.

11.19 uur: Collega Bert Broens:

Er is veel verontwaardiging over de radiospot van Ford van vanochtend vlak voor het nieuws van 8 uur op Radio 1, hoorde ik in het programma Hautekiet. Zelf hoorde ik de reclame ook en ik vind het cynisme ten top. Het ging om een spotje voor de Ford Focus Champions Edition. De timing ervan is wel bijzonder ongelukkig, temeer daar Ford tien jaar geleden de komst van de productie van de Focus naar Genk aankondigde, maar daar later op terugkwam. Een nu erg herkenbaar scenario. En er is nog wel meer cynisme: dag op dag 50 jaar geleden werd de eerste steen gelegd voor de fabriek in Genk. En alsof dat nog niet genoeg is stelde Ford gisterenavond in Genk ook nog eens een nieuw model voor, aldus deredactie.be

11.16 uur: Politicoloog Carl Devos:

Harde beslissing en smerige woordbreuk van Ford leren dat economische concurrentiepositie ons allemaal aanbelangt.Op eigen kracht vertrouwen— carl devos (@devoscarl) October 24, 2012

 

Hopelijk vergissen HR-specialisten zich die maanden geleden stelden dat de ergste ontslaggolf nog moest komen.Alarm voor beleid gaat weer af— carl devos (@devoscarl) October 24, 2012

 

11.11 uur: Econoom Paul De Grauwe gaat in de clinch met VOKA:

@vrtderedactie Voka misbruikt het drama Ford Genk om versleten plaat te draaien. Loonkosten hebben nauwelijks iets te maken met sluiting— Paul De Grauwe (@pdegrauwe) October 24, 2012

11.08 uur: De mededeling van Ford:

10.48 uur: De vakbonden roepen op tot actie op Europees niveau. Ook europarlementsleden doen dat:

Mijn gedachten zijn bij de werknemers van #FordGenk. Ook Europa moet een antwoord formuleren op de desindustrialisering van de EU.— Kathleen Van Brempt (@kvanbrempt) October 24, 2012

 

10.38 uur: Een journalist van VTM over de sfeer tijdens de (korte) ondernemingsraad:

Het ging er hard aan toe op de ondernemingsraad. Zouden klappen gevallen zijn volgens sommige werknemers. #fordgenk #nietbevestigd— kennethdee (@kennethdee) October 24, 2012

 

10.31 uur: Yves Leterme stuurde weer onverhoeds een privétweet publiekelijk uit. Inmiddels snel verwijderd, maar uiteraard werd hij nog sneller opgemerkt door met name Kathleen Cools:

10.24 uur: Reactie van VOKA:

Het nieuws over de sluiting van Ford Genk, komt ook hard aan bij Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen. “In de eerste plaats leven we vandaag mee met de getroffen werknemers, hun familie, en ook met de vele toeleveranciers. Voor hen allemaal breekt nu immers een periode van onzekerheid aan”, stelt Johann Leten, gedelegeerd bestuurder van Voka Limburg. “We mogen echter niet blijven stilstaan. Nu moeten onze politici ingrijpen: de loonkosten voor bedrijven moeten drastisch naar beneden, zodat we de concurrentieslag met het buitenland weer kunnen winnen”, stelt Jo Libeer, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Collega Katrien Verstraete bundelde nog een aantal reacties.

 

10.17 uur: Kathleen Cools (VRT):

...en een gegeven woord is dus letterlijk niks meer waard in het bedrijfsleven? Da's de belangrijkste les vandaag... #fordgenk— Kathleen Cools(@CoolsKat) October 24, 2012

 

Dat bedoel ik dus: de Europese directie komt het personeel zelfs niet onder ogen #Ford #waardigheid— Kathleen Cools(@CoolsKat) October 24, 2012

 

Uitgerekend op de 50ste verjaardag van de fabriek. Hoe cynisch kan je zijn? Respect voor waardige reactie van personeel #fordgenk— Kathleen Cools(@CoolsKat) October 24, 2012

 

10.15 uur: Een felle reactie van communicatie-adviseur Noël Slangen:

De leugenachtige beloften vooraf, de kille onmenselijke afhandeling... FORD heeft het lak aan dit land en haar mensen #fordgenk— Noël Slangen (@NoelSlangen) October 24, 2012

 

10.10 uur: Een reactie van UNIZO:

Het is nu niet het moment voor polarisatie maar voor samenwerking tussen alle sociale partners, vakbonden en ondernemersorganisaties en alle betrokken overheden.” Dat benadrukt UNIZO gedelegeerd bestuurder in een eerste reactie op de aangekondigde sluiting van Ford Genk. "Het komt er nu op  aan alles op alles te zetten om de vele getroffenen perspectief te geven." Naast de  ruim 4000 jobs in de Ford fabriek verwijst UNIZO ook naar de getroffen toeleveringsbedrijven en de vele zelfstandigen, kleine en middelgrote ondernemingen.  Zij verwerven eveneens rechtstreeks of onrechtstreeks een inkomen via dergelijk groot industrieel bedrijf. Ook de daaruit voortvloeiende koopkracht is bepalend voor de lokale en de regionale economie.

10.01 uur: Delegaties van de vakbonden hebben de toegangspoorten van Ford al een paar dagen geblokkeerd. Er was overigens al economische  werkloosheid. In het extra-journaal van de VRT komen vakbondsmensen aan het woord - met onder meer de bittere reactie dat er geen vertegenwoordigers van de Europese directie naar Genk zijn gekomen. De bonden gaan met die directie vanmiddag om 15 uur een gesprek hebben in Brussel.Ook zijn er contacten met de Vlaamse en federale regering.

'Het grootste drama sinds de mijnsluitingen' klinkt het. Het voorbeeld van Opel Antwerpen zet niet aan tot veel optimisme bij de bonden. Overigens wordt ook door een vakbondsman toegegeven dat loonkost een element kan zijn geweest bij de beslissing - de lonen in Valencia liggen een stuk lager.

9.54 uur: Luc Prenen van het ACV het personeel toegesproken. Hij beloofde er alles te zullen aan doen om de Europese directie 'duidelijk te maken dat dit niet kan'. Op de liveblog van de VRT wordt bericht dat er reacties zijn van verslagenheid, verdriet en woede bij de honderden werknemers die naar het bedrijf waren gekomen.

Sommige mensen vielen elkaar al huilend in de armen. Anderen reageerden furieus of staarden wezenloos voor zich uit.

9.51 uur: Zoals ook al opgemerkt in de reacties op deze liveblog, Dow Chemical in Tessenderlo sluit ook. Ruim honderd jobs weg.

9.40 uur: De steunbetuigingen en analyses volgen elkaar snel op. Hoofdeconoom Peter De Keyzer van BNP Paribas Fortis: 

Veel sterkte aan de medewerkers van #FordGenk. Nu inzetten op reconversie+investeringsklimaat+opleiding+nieuwe groeiperspectieven— Peter De Keyzer (@DeKeyzerP_nl) October 24, 2012

 

De discussie over de loonkosten, eerst de econoom Gert Peersman:

Loonkosten heus niet enige Belgische handicap, vooral klimaat van onzekerheid (fiscaal, arbeidsmarkt, pensioen, politiek) #FordGenk— Gert Peersman (@GertPeersman) October 23, 2012

 

Fa Quix van Fedustria die ondernemer Duchatelet citeert:

'Als we de arbeid vd toeleveranciers erbij tellen zijn de loonkosten wél belangrijke kostenfactor in een wagen', R. Duchatelet #FordGenk— Fa Quix (@FaQuix) October 24, 2012

 

Geert Noels nog eens:

Ford Genk sluit. Sinds Renault Vilvoorde (1997) geen visie op industriebeleid of concurrentiekracht. We ondergaan ipv er tegen aan te gaan.— Geert Noels (@GeertNoels) October 24, 2012

 

9.34 uur: De productie van de Ford Mondeo verhuist van Genk naar Valencia. Het komt allemaal hard aan in Genk. De ondernemingsraad duurde er maar vijf minuten. Indra Dewitte van het VRT Nieuws:

@davesinardet enjoy:-) ik ben nu vooral #FordGenk ah opvolgen. "1week na de verkiezingen, geen toeval", hoor ik v mensen hier. #bitter— Indra Dewitte (@IndraDewitte) October 24, 2012

 

9.30 uur: Gisteren zei econoom Geert Noels dit over de toestand:

Blijkbaar wil men duurzame kostenprobleem en competitiviteit niet erkennen, op moment dat globale crisis ons kwetsbaar maakt (2).— Geert Noels (@GeertNoels) October 23, 2012

 

Blijkbaar wil men duurzame kostenprobleem en competitiviteit niet erkennen, op moment dat globale crisis ons kwetsbaar maakt (2).— Geert Noels (@GeertNoels) October 23, 2012

 

Mocht men na Renault Vilvoorde (1997!) iets structureel hebben gedaan dan was er veel onheil vandaag op alle vlak vermeden (3).— Geert Noels (@GeertNoels) October 23, 2012

 

9.27 uur: Analist Jurgen Vluijmans:

Een land/economie kan niet floreren op een dienstensector alleen. Ons industrieel weefsel verdwijnt volledig. #fordgenk— Jurgen Vluijmans (@jvluijmans) October 24, 2012

 

9.04 uur: Het is zover. Op de bijzondere ondernemingsraad wordt meegedeeld dat Ford Genk in de loop van 2014 de deuren sluit. 'Het einde van een tijdperk' zo wordt op Twitter gezegd. Ruim 4.300 mensen verliezen hun job, heel veel toeleveranciers dreigen moeten sluiten, in totaal staan 10.000 banen op het spel.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud