Belgische bedrijven bloeden in China

Vijfenveertig procent van de vestigingen van Belgische bedrijven in China lijdt omzetverlies. Het lijken de eerste slachtoffers van China's voornemen om de eigen industrie en diensten een boost te geven.

Bijna de helft van de Chinese dochters van Belgische bedrijven krimpt. 24 procent van de 34 ondervraagde Belgische bedrijven met een vestiging in China boekte in 2011 in China een omzetdaling. Nog eens 21 procent noteerde een omzetgroei tussen 0 en 5 procent. Afgezet tegen de Chinese inflatie van 5,53 procent, betekent dat dat de reële omzet afnam.

Dat blijkt uit een studie van consultant Moore Stephens Verschelden in samenwerking met Flanders Investment and Trade , de Vlaams-Chinese Kamer van Koophandel en de Benelux Kamer van Koophandel van China. 34 bedrijven namen deel aan de enquête, wat staat voor meer dan 10 procent van Belgische bedrijven die in China een vestiging hebben.

We zien dat de toegenomen concurrentie in China marktaandeel afsnoept in sectoren die traditioneel gedomineerd werden door buitenlandse bedrijven

Andries Verschelden

Partner bij Moore Stephens Verschelden

Daarmee is eens te meer bewezen dat de Chinese economie totaal aan het veranderen is. Onlangs nog liet premier Wen Jiabao weten dat de economie dit jaar met 7,5 procent groeit, een pak lager dan de 9 procent van vorig jaar. 'We zien dat de toegenomen concurrentie in China marktaandeel afsnoept in sectoren die traditioneel gedomineerd werden door buitenlandse bedrijven', zegt Andries Verschelden, partner bij Moore Stephens Verschelden, vanuit Sjanghai. 'China evolueert stapsgewijs van een zware exportgebaseerde productie-economie naar een economie gebaseerd op innovatie en diensten.'

Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Bijna 30 procent van de Belgische bedrijven in China zet een omzetgroei neer van meer dan 20 procent. Een andere positieve noot is dat bij de meerderheid van de Belgische dochterbedrijven het rendement groter is dan bij de moedermaatschappij. Dat verklaart waarom een meerderheid van de bedrijven zich voorneemt om te blijven investeren in China.

De Belgische dochters worstelen met de toegenomen lonen en het grote personeelsverloop, blijkt uit de studie. 'De voedselinflatie bedraagt 10 procent', zegt Verschelden. 'Arbeiders willen dat gecompenseerd zien in hun loon.'

Steekproef

Onder meer in de toelevering aan de automotive staan de Chinezen steeds sterker

Andries Verschelden

Partner bij Moore Stephens Verschelden

De 34 bedrijven vormen een mooi beeld van de situatie. De steekproef is een goede mix van productie en diensten, van jonge en oudere bedrijven. 'Wanneer we de start-ups uit de cijfers filteren verandert het beeld van de omzetevolutie niet. Ook sommige grotere bedrijven die al langer in China actief zijn, delen in de klappen. Namen noemt Verschelden liever niet, een naam die steevast valt is Bekaert. De staaldraadproducent, die ooit een van de eerste was om in China te produceren, kreeg behalve in de zaagdraadafdeling ook af te rekenen met een terugval in de verkoop van staalkoord voor de versterking van vrachtwagenbanden. 'Onder meer in de toelevering aan de automotive staan de Chinezen steeds sterker', stelt Verschelden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n