Deceuninck krikt volumes op

Tom Debusschere, CEO van Deceuninck

Nu de verkopen in de VS en Turkije aanpikken, weegt de crisis in West-Europa op de groepsomzet van Deceuninck. De bouwer van pvc-profielen krikte wel onverwacht de verkoopsvolumes op.

Over het tweede kwartaal boekte Deceuninck een groepsomzet van 156,3 miljoen euro, jaar op jaar een stijging met 2,6 procent. Dat is min of meer in lijn met de verwachting van analisten: KBC Securities mikt een 2,5 procent hogere verkoop, Bank Degroof op 3,5 procent.

Wel verrassend is de volumestijging, die met 2,3 procentpunt het gros bijdroeg aan de 2,6 procent hogere omzet. Analisten reageren doorgaans positief op die verrassende volumestijging. Samen met de geleidelijk dalende pvc-prijzen moet dat de rendabiliteit stutten, al is het voor winstcijfers wachten tot de volledige halfjaarcijfers op 23 augustus.

Deceuninck wijst op de stevig hogere verkoopsvolumes in Rusland, Turkije en de VS. Gunstige wisselkoersen (+0,3 procentpunt), vooral dan de duurdere Amerikaanse dollar, en een betere prijzenmix (+0,1 procentpunt) leverden een relatief kleine bijdrage aan de omzetgroei.

West-Europa

In de regionale uitsplitsing valt de erg zwakke prestatie van West-Europa. 'West-Europa' omvat bij Deceuninck hoofdzakelijk België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië. Daar versnelde de verkoopsdaling van 5,7 procent in het eerste naar een erg forse 11,5 procent in het tweede kwartaal. Vooral de verkoop in Frankrijk, sowieso de grootste markt voor de producent van pvc-ramen en -deuren, viel stevig terug. Italië en Spanje, die extra te kampen hebben met de eurocrisis, staan voor een veel kleiner aandeel in de West-Europese omzet.

West-Europa blijft met 55,7 miljoen euro wel de belangrijkste afzetmarkt voor Deceuninck, goed voor 36 procent van de groepsomzet.

De drie andere regio's konden daarentegen stevige verkoopscijfers voorleggen. In Centraal- en Oost-Europa, dat ook Duitsland omvat, steeg de verkoop 6,2 procent. In Turkije was, na aanpassing voor de zwakkere Turkse lire, een stijging met 14,3 procent. Ook de export vanuit Turkije naar het Midden-Oosten en Azië, goed voor 15 procent van de Turkse omzet , trok aan. In de VS stegen de verkopen dankzij de combinatie van een sterke dollar en aantrekkende verkopen een forse 27,9 procent.

De nieuwbouwmarkt ligt er nog steeds plat, maar de renovatiemarkt doet het goed. Ook een aantal nieuwe grote klanten en de lancering van nieuwe producten verklaren de omzetstijging.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud