Miko waagt sprong naar Azië

Innoware maakt net als Miko Pac roomijsdozen. ©Innoware

Miko gaat een partnerschap aan met een Indonesische producent van kunststofverpakkingen. Het Turnhoutse bedrijf, dat tot dusver enkel in Europa actief was, waagt daarmee de sprong naar de Aziatische markten. 'Dit is langetermijndenken', zegt topman Frans Van Tilborg.

Het beursgenoteerde Miko is op twee domeinen actief: koffieservice en kunststofverpakkingen. Beide leveren elk ongeveer de helft van de omzet. In kunststofverpakkingen was Miko Pac, zoals de afdeling tegenwoordig heet, tot dusver helemaal op de Europese markt gericht. Het beschikt daartoe over fabrieken in België (Turnhout) en Polen, en een verkoopkantoor in Duitsland. Miko Pac maakt vooral dozen voor roomijs en vlootjes voor margarine.

'Alleen in Europa blijven, is echter geen goede keuze', legt Van Tilborg uit aan de telefoon, 'vooral daar de grote voedingsbedrijven meer en meer globaal gaan'. Daarbij zoeken ze ook voor hun toeleveranciers meer en meer bedrijven die hen overal ter wereld volgen. Als Miko nu besluit ook in Indonesië te investeren, dan volgt het eigenlijk zijn cliënteel.

Concreet sluit Miko een joint venture met het Indonesische bedrijf Innoware. Dat is sinds 2007 actief in de productie van kunststofverpakkingen en realiseert met 277 mensen een omzet van omgerekend 4,5 miljoen euro. Het bedrijf maakt zowel kunststofdoosjes voor de voedingsindustrie, vooral voor roomijs, als kunststofpromotie-artikelen. Innoware is gevestigd op een industrieterrein in de buurt van Jakarta, maar die fabriek draait stilaan op volle capaciteit en is aan uitbreiding toe.

Het is de bedoeling dat de nieuwe Belgische-Indonesische joint venture in de buurt een nieuwe fabriek bouwt. 'Wij willen eerst de zaken wat beter leren kennen en dan grond kopen', aldus Van Tilborg. Over anderhalf jaar zou de nieuwe productie-eenheid er moeten staan. Hoeveel Miko en zijn partner daarin zullen investeren, wil de CEO niet precies zeggen, 'maar het zal toch ettelijke miljoenen zijn'.

Miko broedt al anderhalf jaar op de stap naar de veelbelovende en gigantische markt die Azië is, wil Van Tilborg nog kwijt. Vorige zomer kwam zijn bedrijf in contact met Innoware, en qua bedrijfscultuur en mentaliteit bleek het goed te klikken.

Met meer dan 250 miljoen inwoners en een snel groeiende middenklasse heeft Indonesië zelf heel veel potentieel. Vanuit Indonesië kunnen vervolgens ook andere Aziatische markten worden aangeboord. Van Tilborg: 'Voor ons is dit een hele grote, belangrijke stap, ook een stukje in het onbekende.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect