Advertentie

Resilux: '2013 was recordjaar en 2014 wordt beter'

©Emy Elleboog

2013 was een recordjaar voor Resilux. En 2014 wordt nog beter. Onder andere dankzij de toenemende verkopen bij Airolux dat dit jaar ook aan P&G, onder andere eigenaar van Gillette, begint te leveren. ‘En ook Griekenland zal helpen het verschil te maken’, zegt CEO Dirk De Cuyper. ‘We investeren er dit jaar nog eens 2 miljoen euro in expansie.’

De omzet van Resilux, producent van voorvormen voor petflessen (water, frisdrank, bier, detergenten, …) steeg vorig jaar met 6 procent. De bedrijfskasstroom (ebitda) groeide dankzij kostencontrole met 17 procent tot 30,6 miljoen euro. Een record. De nettowinst steeg met 28 procent tot 9 miljoen euro.

Airolux, de joint venture tussen Resilux en het Zwitserse IPS, is evenwel nog steeds verlieslatend en drukte het resultaat van Resilux nog met 3,6 miljoen euro. Airolux ontwikkelde een nieuwe verpakking op basis van pet en perslucht. Dat zou de komende jaren moeten uitgroeien tot dé groeimotor van Resilux. De eerste batches zijn intussen al geleverd voor deodorants van Therme, bodycrèmes van Elizabeth Arden en vooral voor Procter & Gamble (eigenaar van onder andere Gillette) en Method (producent van onder andere zepen, detergent en luchtverfrissers en bovendien eigendom van Ecover)

Vooral de deal met Procter & Gamble gooide vorig jaar grote ogen. Investeerders zagen het als de grote doorbraak van de nieuwe technologie, waardoor ze hun focus verlegden van de traditionele voorvormbusiness van Resilux naar Airolux. Het Resilux-aandeel steeg zelfs tot boven 100 euro, ondanks het verlies bij de joint venture.

Recordjaar 2013 in een notdendop:

Omzet: 296 miljoen euro (+6%)

Bedrijfskasstroom: 30,6 miljoen euro (+17%)

Nettowinst: 9 miljoen  euro (+28%)

Negatieve bijdrage Airolux van 3,6 miljoen euro.

Brutodividend: 1,80 euro per aandeel (+9%)

 

Vooruitzichten 2014:

Bedrijfskasstroom (ebitda) 'minstens in lijn' met 2013. 

Airolux wordt 'in de loop van het jaar' break even. Resultaten in januari en februari al duidelijk beter.

In juni/juli beslissing over nieuwe Airolux-fabriek in de VS.

2 miljoen euro investeringen in Griekenland.

‘In januari en februari merken we al een duidelijke verbetering van de resultaten bij Airolux’, zegt De Cuyper. Of dat over heel 2014 al een break even zal opleveren, wil hij nog niet gezegd hebben. ‘Dat weet ik nog niet. Maar ergens in de loop van het jaar zullen we een keerpunt bereiken. Maar of dat maart, augustus of september zal zijn?’

Wel duidelijk is dat Airolux, met uitvalsbasis in Zwitserland, volgend jaar begint met de bouw van een nieuwe fabriek in de Verenigde Staten. Vermoedelijk in Atlanta, waar Resilux al een vestiging heeft. ‘Tegen dan zullen alle kinderziektes eruit zijn en zullen we extra capaciteit nodig hebben’, zegt De Cuyper. ‘De investeringen die nodig zijn voor de volgende fase van Airolux zijn minimaal in vergelijking met de ontwikkelingskosten van de voorbije jaren.’

Nu Airolux begint te draaien mikt het management - zonder precieze cijfers te geven - op een nieuw recordjaar voor Resilux in 2013. ‘En ook Griekenland zal één van de regio’s zijn die mee zal helpen het verschil te maken.’ Griekenland? Was dat niet het land dat nog in volle crisis zit?

‘We zijn de voorbije jaren blijven investeren in het land. We hebben er enkele jaren verlies gedraaid. Dat klopt. Maar we bekijken het op lange termijn. Moesten we ons overal terugtrekken waar we problemen gehad hebben, dan bleef er niets meer over van Resilux. In augustus 1998, toen de roebelcrisis uitbarste, waren we ook in Rusland actief. Dat zijn moeilijke momenten maar het leven stopte er niet, he.' 

De productiecapaciteit ligt in Griekenland nu 50 procent hoger dan voor de crisis. 'Dit jaar steken we er nog eens 2 miljoen euro in, in een nieuw magazijn en nog een extra productielijn. We zijn er nog niet. Er is nog werk, maar de vestiging is opnieuw rendabel.’

Vanuit Griekenland levert Resilux ook in Italië, de Balkan en het Midden-Oosten, al blijft de binnenlandse markt wel nog altijd voor 60 procent van de verkopen zorgen. Griekenland neemt ongeveer 12 procent van de totale groepsverkopen op zich.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud