Alpro wil verdrievoudigen

Alpro lanceert naast zijn sojagamma nu ook hazelnootdrink en amandelmelk. ©Tom Verbruggen

Alpro wil zich niet langer beperken tot sojavoeding. Het bedrijf, vroeger onderdeel van Vandemoortele maar nu in handen van het Amerikaanse Dean Foods, wil zich omvormen tot een specialist in plantaardige producten en lanceert vandaag alvast twee nieuwe melkdranken op basis van noten. De verbreding moet de groei van de groep versnellen. 'We geloven dat we in omvang kunnen verdubbelen, en zelfs verdrievoudigen', aldus topman Bernard Deryckere.

Alpro, met hoofdzetel in Sint-Denijs-Westrem, legde de voorbije jaren een opmerkelijk parcours af. Opgericht in 1980 in de schoot van de Belgische voedingsgroep Vandemoortele slaagde het bedrijf erin zich op te werken tot Europees marktleider in de niche van sojavoeding (een kleine 2 procent van de totale zuivelmarkt). De jongste tien jaar verdrievoudigden zowel de omzet als het volume.

'Vorig jaar was er een omzetgroei met 3 procent', zegt Bernard Deryckere, de topman van Alpro. 'Tot 280 miljoen euro.'

De verbreding van het assortiment met een hazelnootdrink en amandelmelk moet de omzetgroei dit jaar doen versnellen tot 5 à 6 procent. Maar dat wil niet zeggen dat de groep geen toekomst meer ziet in soja.

Het klopt dat soja niet meer de enorme stijgingen kent van vroeger

Bernard Deryckere

Alpro-topman

Succesnummer

'Het klopt dat soja niet meer de enorme stijgingen kent van vroeger', zegt hij. 'Maar we groeien nog. We introduceren vandaag trouwens ook twee nieuwe sojaproducten.'

Soja zal altijd het beste alternatief blijven voor koemelk. We voelen gewoon aan dat de consument vandaag meer variatie wil, en meer geïnteresseerd is in gezonde plantaardige voeding. Eigenlijk kan je zeggen dat we geëvolueerd zijn van een bedrijf dat gewoon een oplossing bood voor mensen met een bepaald probleem, namelijk lactose-intolerantie of een te hoge cholesterol, naar een bedrijf dat een gezonde levensstijl voorstaat. En dat kan om meer dan soja alleen gaan.'

De beslissing uit te breiden is volgens Deryckere geen rechtstreeks gevolg van de overname van Alpro midden 2009 door Dean Foods. Al heeft de nieuwe eigenaar wel 'inspiratie' geboden.

Dean Foods, een belangrijke zuivelgroep in de VS, heeft met zijn Amerikaanse divisie WhiteWave - trouwens ook actief in sojaproducten - ook al geïnvesteerd in amandelmelk en kokosnootmelk. Twee producten die de jongste tijd absolute succesnummers zijn gebleken.

We voelen ons nog altijd Belgisch. We werken sterk onafhankelijk binnen Dean Foods.

Bernard Deryckere

Alpro-topman

'Wij hadden nog voor de overname door Dean Foods al onze plannen. Uiteindelijk is aan deze lancering goed twee jaar onderzoek vooraf gegaan', zegt Deryckere. 'Onze producten verschillen ook qua smaak grondig van elkaar, maar het is natuurlijk altijd goed om bijvoorbeeld op marketingvlak van elkaar te leren.'

1 miljard

Het nieuwe Alpro - gefocust op plantaardige voeding - heeft volgens de topman alle kansen om een 'groot Belgisch voedingsbedrijf' te worden. 'We voelen ons nog altijd Belgisch omdat we erg onafhankelijk opereren binnen Dean Foods. Het is mijn droom dat we hier nog veel groter worden. We kunnen gemakkelijk doorgroeien tot een omzet van 500, 600 miljoen euro. Zelfs 1 miljard euro. Toen ik hier tien jaar geleden begon, waren we maar een bedrijf van zo'n 80 miljoen euro omzet.'

'Bovendien, als je bedenkt voor welke uitdagingen we in de wereld staan, dan zijn wij een echt toekomstbedrijf. De wereldbevolking groeit en naarmate de levenstandaard van mensen stijgt willen ze meer dierlijke producten eten. Dat is niet houdbaar. De planeet kan zoveel niet produceren. Bedenk dat je met 1 hectare land zes mensen kunt voorzien van dierlijke voeding (vlees, melk, eieren). Voed je ze plantaardig, dan kan je met dezelfde hectare 30 mensen voeden. Ik pleit niet voor een veganistische levensstijl, maar ik denk wel dat we naar meer variatie in onze voeding moeten evolueren.'

Alpro heeft vier fabrieken (in België, Nederland, Frankrijk en het VK) en telt 800 werknemers, van wie 460 in België.

De nieuwe producten die nu gelanceerd worden zullen niet onmiddellijk een effect hebben op de werkgelegenheid of de productie, want ze worden gemaakt in onderaanneming. De notenpasta wordt rechtstreeks geïmporteerd uit Sicilië (amandelen) en Turkije (hazelnoten). Vervolgens is er een bedrijf dat de pasta verdunt met bronwater. 'Maar als de producten een succes blijken, is het niet uitgesloten dat we later nog investeren in eigen productie', zegt Deryckere. Momenteel is dat niet aan de orde.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect