Bio niet langer randfenomeen

Bio is goed bezig definitief een plaats te veroveren in het modale huishoudbudget van de Belgische gezinnen. En dat op een duurzame manier. De hype die bio naar recordverkopen stuwde rond de millenniumwisseling was vooral geïnspireerd door paniek over een resem voedselcrisissen. Vandaag boekt de sector opmerkelijke omzetstijgingen vooral omdat het aanbod gewoon is verbeterd, omdat er meer winkels een aangepast assortiment brengen en omdat het bij de consument gewoon meer ingeburgerd geraakt.

De verkoop is goed op weg om dit jaar voor het eerst de kaap van 400 miljoen euro te ronden, een stuk boven het recordcijfer van 375 miljoen euro uit 2002. Daarmee is de biosector duidelijk definitief hersteld van de moeilijke jaren die volgden op die piek. Immers, het grote succes van bio in de nadagen van de dioxinecrisis, vogelpest en mond- en klauwzeerepidemie bleek een vergiftigd geschenk voor de sector. Gelokt door de mooie verkoopcijfers kwamen steeds meer spelers op de markt, het aanbod steeg veel sneller dan de vraag en dat leidde tot overschotten. De consument liep verloren tussen de vele labels, claims en verpakkingen en haakte af. In 2003 tuimelde de verkoop liefst een kwart lager. Een klap waarvan de sector pas in 2006 voorzichtig begon te herstellen.

Nu de oververhitting helemaal is weggeëbd en er voor de consument meer duidelijkheid is gekomen over wat precies onder het label ‘bio’ valt, is er sinds twee jaar zelfs een opvallend positieve trend. In 2008 steeg de verkoop met 26 procent, in 2009 met 15 procent. Voor 2010 zijn er nog geen officiële cijfers, maar volgens de jongste gegevens van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) en marktonderzoekbureau GfK Panelservices Benelux was er in het derde kwartaal een stijging met 30 procent.

Ook uit de cijfers van de supermarktketens, nog altijd goed voor zowat 60 procent van de verkoop in België, blijkt optimisme. Delhaize, een van de pioniers in bio, rapporteerde vorig jaar een groei van zijn biosegment met 17 procent, tot 165 miljoen euro. Bio-Planet, de bioketen van de supermarktgroep Colruyt, kondigde in september aan dat het tegen 2018 op twintig winkels mikt in België, tegen acht nu. Een ambitieuze doelstelling, zeker gezien de moeilijke start van Bio-Planet. Colruyt begon met de formule in navolging van Bio Square van Delhaize in 2001. Als gevolg van de crisis vanaf 2003, besliste Delhaize de stekker uit Bio Square te trekken en zich vooral te focussen op het bio-aanbod in zijn gewone supermarkten. Colruyt zette echter door. Vandaag haalt de groep met haar aparte bio-keten ruim 27 miljoen euro omzet.

Nu stilaan duidelijk wordt dat bio, zij het nog steeds een nichesegment, wel degelijk mooie groeiperspectieven biedt, bekeren steeds meer winkels zich tot een apart aanbod (denk aan de harddiscount). Ook steeds meer boeren schakelen over en het aantal biobedrijven in België kwam in 2009 voor het eerst boven 1.000 uit. Daarmee is bio duidelijk zijn status als randfenomeen ontgroeid.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect