Biobakkerij pioniert met smartglasses

©Emy Elleboog

In biobakkerij De Trog gaan traditie en hightech hand in hand. Het Ieperse bedrijf is een van de eerste in België dat met smartglasses werkt. ‘We hebben de foutenlast met twee derde verminderd.’

Wie de productiehal van biobakkerij De Trog betreedt, heeft even de indruk dat hij de chocoladefabriek van Roald Dahls Willy Wonka binnengaat, of toch het equivalent daarvan met brood. De hal is reusachtig en er gebeurt zoveel tegelijkertijd dat je ogen tekortkomt. Werknemers in blauwe ruitjesbroeken en witte T-shirts lopen af en aan, en overal staan hoogtechnologische kneedrobots, snijmachines en ovens te ronken.

‘Veel mensen zijn verbaasd als ze hier voor het eerst komen’, zegt Peter Rodrigues, een van de drie zaakvoerders. ‘Een biologisch bedrijf wordt vaak geassocieerd met iets kleinschaligs. Mensen verwachten een schuur waar een paar man brood staat te bakken, geen grote onderneming en zeker geen innovatie.’

Bij De Trog werken zo’n vijftig mensen onder wie meer dan twintig gediplomeerde bakkers. Zij bakken dag in dag uit duizenden broden, sandwiches en koffiekoeken die in heel Vlaanderen verdeeld worden onder Delhaize, Bio-Planet, EXKI en een rist horecagroothandels, supermarkten, natuurvoedingswinkels en restaurants.

Handwerk is niet weg te denken uit een ambachtelijk bedrijf, maar dat betekent niet dat er geen ruimte is voor innovatie, integendeel. In het distributiecentrum van de bakkerij waan je je op de set van een sciencefictionfilm. Het personeel dat de bestellingen klaarmaakt, loopt sinds januari met smartglasses rond. Yves, die al vier decennia bij De Trog werkt, is enthousiast: ‘Die bril is zo makkelijk dat je moet opletten dat je je aandacht niet verliest.’

De Trog gebruikt niet de befaamde Google Glass-brillen - die zijn in Europa nog niet te verkrijgen -, maar een gelijkaardig product ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Vuzix.

Lastige taak

Met het systeem wil de biobakker zijn klantenservice verbeteren. ‘De nachtploeg stond telkens weer voor een lastige taak’, legt Rodrigues uit. ‘Zij maakt de bestellingen van dagverse producten klaar. Een complex werk, want het gaat om 50 broodsoorten die naar 150 klanten moeten, telkens in aangepaste hoeveelheden en in een korte tijdspanne. Vroeger werkten we met papier. Maar elke dag klaagden klanten over verkeerde leveringen.’

Rodrigues riep daarom de hulp IT-expert Dirk Matheussen in om het verdeelproces te optimaliseren. ‘De bestaande systemen waren niet optimaal’, zegt Matheussen. ‘Ofwel waren er hoge investeringskosten aan verbonden, ofwel was het systeem niet flexibel genoeg. Smartglasses leken de beste oplossing.’

Matheussen besloot met het M100 model van Vuzix te werken. In afwachting van de commercialisering van de smartbril ontwierp hij een tabletapplicatie. ‘Met de tablet scant de verdeler een code waardoor hij ziet hoeveel items een klant van een bepaald product heeft besteld’, legt hij uit. ‘We hebben de foutenlast zo met twee derde gereduceerd.’

Toen de smartbril van Vuzix in december op de markt kwam, hoefde Matheussen slechts minieme aanpassingen te maken omdat de bril en de tabletapplicatie allebei op Android draaien.

‘In plaats van te scannen kijken de verdelers naar de code van een klant, waarna ze op een schermpje in de bril zien hoeveel producten die vraagt.’

Via een webapplicatie kan de verdeling worden opgevolgd. Matheussen ziet alleen voordelen. ‘De smartbril vangt de beperkingen van de andere systemen op.’

Veel efficiënter

Allemaal goed en wel, maar hoe is het om acht uur lang met zo’n smartbril te werken? ‘Voor wie contactlenzen draagt zoals ik is het even wennen’, zegt Ibo. Yves is honderd procent positief en ook zijn collega Martine ziet geen nadelen. ‘Het is een handig systeem’, zegt ze terwijl ze een palet voorverpakte bruine pistolets verdeelt. ‘In vijf minuten heb je het geleerd.’ Wie haar bezig ziet, zou denken dat ze nooit anders heeft gekend, zo snel en geroutineerd gaat Martine te werk. Over hoofdpijn klaagt ze niet. ‘Het grote voordeel is dat ik nu mijn handen vrij heb’, zegt ze. ‘Ik ben veel efficiënter.’

Alternatieve smartglasses

Google Glass is nog in een testfase, maar de concurrenten hebben zich al aangemeld. In december heeft het Amerikaans bedrijf Vuzix
de M100 gelanceerd, een bril die net als Glass op Android draait en ontworpen is voor een B2B- context. Andere spelers zijn Epson, GlassUp, het Israëlische bedrijf Lumus, de Franse start-up Optinvent en het Amerikaans bedrijf Pivothead. Hun producten zijn in een prerelease fase.

De smartbril-applicatie die bij De Trog draait wordt gecommercialiseerd via http://www.smartpick.be en is geschikt voor bedrijven met een complex distributiesysteem.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect