Advertentie

Cadbury wijst bod Kraft opnieuw af

Foto Reuters ©REUTERS

Het Britse voedingsbedrijf Cadbury heeft maandag de omzet- en margedoelstellingen voor de komende vier jaar verhoogd. Daarnaast heeft Cadbury het vijandige bod van de Amerikaanse concurrent Kraft Foods opnieuw afgewezen.

(dow jones) - Volgens voorzitter Roger Carr probeert Kraft Cadbury veel te goedkoop te kopen om zo de noodzakelijk groei toe te kunnen voegen aan het onaantrekkelijk groeimodel van het Amerikaanse voedingsbedrijf. 'Laat Kraft niet uw bedrijf stelen met hun bespottelijk bod', stelt Carr in een verklaring aan de aandeelhouders van Cadbury.

In een reactie op het overnamebod van 9,9 miljard Britse pond heeft Cadbury nieuwe verhoogde doelstellingen geformuleerd voor de komende vier jaar waarmee volgens het bedrijf een significante additionele waarde zal worden gecreëerd.

Cadbury streeft nu naar een autonome omzetgroei van 5 procent tot 7 procent, tegen een eerdere doelstelling van 4 procent tot 6 procent. De marges zullen naar verwachting tegen 2013 toenemen tot 16 procent à 18 procent, tegen een eerdere margeverwachting van rond 15 procent in 2011. Ook streeft het bedrijf naar een tweecijferige groei van het dividend per aandeel vanaf 2010.

Het aandeel Cadbury sloot vrijdag op 791 pence, waarmee de aandelenkoers significant hoger ligt dan de waarde van het bod van Kraft. Het overnamebod van Kraft waardeerde het aandeel Cadbury aanvankelijk op 745 pence per aandeel, maar door de koersdaling van het aandeel Kraft is dit afgenomen tot zo'n 720 pence per aandeel. Volgens marktpartijen zal Kraft het bod ten minste moeten verhogen tot 800 pence per aandeel om kans van slagen te hebben.

Kraft is nog altijd de enige bieder op Cadbury, hoewel Hershey naar verluidt gesprekken heeft gevoerd met Cadbury over een mogelijk vriendelijk bod en het Italiaanse Ferrero International heeft aangegeven de mogelijkheden te onderzoeken.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud