Colruyt grote winnaar op Belgische markt

Foto Belga ©NICOLAS MAETERLINCK/BELGA

De Halse retailer Colruyt heeft er een sterk eerste halfjaar op zitten. De Colruyt-winkels groeiden naar een marktaandeel van 26,1 procent, en laten daarmee de concurrentie weer wat verder achter zich.

Colruyt klopte over de hele lijn de analistenprognoses. De omzet steeg met 4,6 procent tot 4,3 miljard euro (verwachting: 4,2 miljard). De bedrijfswinst (ebit) steeg met 10,4 procent tot 254,7 miljoen euro, de nettowinst 9,7 procent tot 176,2 miljoen euro. Analisten hadden daar telkens stijgingen met 'slechts' 3 procent verwacht.

Ook de marges hielden beter stand dan verwacht. Colruyt klokte af op een brutowinstmarge van 24,9 procent. Dat is 40 basispunten beter dan een jaar eerder, al erkent het bedrijf meteen dat het eerste halfjaar van vorig boekjaar 'zwakker' was.

Marktaandeel

De voornaamste motor van de prestaties blijft zonder meer de Colruyt-supermarktketen zelf. Die boekte, zoals verwacht, een omzetgroei van 4 procent tot 2,7 miljard euro. Daarbij wist de keten zijn marktaandeel op te krikken met 25 basispunten, tot 26,1 procent.

Daarmee ontpopt Colruyt zich nog maar eens tot de grote winnaar op de Belgische markt. Eerder stipte Delhaize al aan dat zijn marktaandeel stabiel bleef. De harddiscounters Aldi en Lidl kunnen profiteren van hun prijsimago in de huidige economische context. Logische conclusie: Carrefour is de grote verliezer op dit moment.

De divisie Groothandel & Foodservice, waar ook de Spar-keten onder valt, zette een omzetstijging neer van 5,2 procent tot 725 miljoen euro. De divisie 'Overige Activiteiten', die vooral de DATS24-tankstations omvat, bleef steken op een omzetgroei van 1,3 procent. Colruyt wijt dat in grote mate aan 'de prijzenslag aan de pomp'.

Prognose

Ondanks die stroom goed nieuws blijft Colruyt de voorzichtigheid hoog in het vaandel dragen. De retailer verwacht de groeitrend van het eerste halfjaar niet te kunnen doortrekken. Het management blijft dan ook bij zijn prognose voor een vlakke winstevolutie in vergelijking met vorig jaar.

'Wij zijn permanent bezig met onze kosten te beheersen', zegt financieel directeur Marc Hofman. 'De inflatie van de voedingsprijzen is nu minder dan een jaar geleden, maar de prijzen blijven wel stijgen en het consumentenvertrouwen zit nog steeds op negatief terrein. Daarom blijven we bij onze eerdere prognose.'

Vorig jaar werd een winst geboekt van 353,7 miljoen euro, inclusief een waardevermindering op het belang in de Baltische retailketen IKI. De analisten mikken voor dit jaar iets hoger, rond 360 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect