Danone investeert in Chinese melkgigant

Activia-yoghurt van Danone in een winkelrek in Shanghai.

Zuivelgroep Danone gaat een joint venture oprichten met de Chinese marktleider in melk Mengniu. De Franse groep neemt ook een belang van zo'n 4 procent in zijn Chinese sectorgenoot, met de bedoeling om dat belang in de toekomst verder op te krikken. Alles samen investeert Danone 325 miljoen euro.

De investering komt er op een moment dat voedselveiligheid helemaal bovenaan de agenda staat in China. Het land werd opgeschrikt door een reeks schandalen, zoals rattenvlees dat als schapenvlees werd verkocht of te hoge concentraties antibiotica in kip. En Danone ondervindt zelf hoe Chinezen overal ter wereld op zoek gaan naar babypoeder omdat ze de in eigen land verkochte merken niet meer vertrouwen.

Vorige maand verklaarde Pierre-André Terisse, financieel directeur van Danone, dat de omzet uit babyvoeding met 17 procent was gestegen omdat de vraag in China zo fors was gestegen. Hij zei toen al dat nog meer producten vanuit Europa naar China exporteren niet houdbaar was. En nu gaat Danone dus een lokaal partnerschap aan om de Chinese markt te bevoorraden.

Wahaha

De joint venture met Mengniu draait wel nog niet om babyvoeding. De twee gaan samen yoghurtproducten maken. De Chinese yoghurtmarkt zal volgens de verwachtingen tegen 2015 met 57 procent groeien tot een totale waarde van zo'n 9 miljard euro. Danone zal 20 procent in handen krijgen van de joint venture.

Nochtans heeft Danone geen al te beste ervaringen met joint ventures in China. In 2009 trok het bedrijf zich terug uit een samenwerking met de Chinese drankengroep Hangzhou Wahaha. Op dat moment liepen er al meer dan 30 rechtszaken tussen de twee. Danone verweet zijn partner dat die vruchtensappen en thee verkocht buiten de joint venture om.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud