Advertentie

Delhaize verkoopt winkels in Montenegro

(Foto: Belga) ©BELGA

Kleinhandelaar Delhaize heeft een overeenkomst gesloten over de verkoop van alle 25 Montenegrijnse winkels aan de lokale speler Expo. Begin dit jaar gingen ook de activiteiten in Albanië al de deur uit.

De voorbije jaren werkte de Belgische retailer Delhaize aan een heus Balkanplan. Daarvoor nam het in 2011 haar Servische sectorgenoot Delta Maxi over voor 932 miljoen euro. Delta Maxi was actief in vijf landen op de Balkan, waaronder Montenegro.

Maar de overname bracht Delhaize nog maar weinig vreugde. In het vierde kwartaal van vorig jaar dook Delhaize 168 miljoen euro in het rood, vooral als gevolg van de afboeking van 270 miljoen euro op Delta-Maxi.

Begin dit jaar besliste Delhaize al om zijn activiteiten in Albanië van de hand te doen, donderdag maakt de groep bekend dat nu de activiteiten in Montenegro aan de beurt zijn. Delhaize en Expo zullen een franchise overkomst aangaan, waardoor de Maxi, Mini Maxi en Tempo namen behouden zullen blijven.

De 25 winkels in het land onder de verschillende uithangborden draaiden vorig jaar een omzet van ongeveer 50 miljoen euro. Hoeveel Delhaize krijgt voor de supermarkten in Montenegro, maakt de retailer niet bekend. De transactie zou in het laatste kwartaal van het jaar rond moeten zijn. 

'Het nieuws komt niet als een verrassing', schrijft Pascale Weber van KBC Securities. 'Delhaize blijft zijn portefeuille optimaliseren. Begin dit jaar verkocht de groep zijn activiteiten in Albanië en in mei gingen de kleinere Amerikaanse ketens Sweetbay, Harvey's en Reid's over de toonbank. In Zuidoost Europa ligt de focus op Griekenland, Servië en Roemenië. Kleinere activiteiten in Bosnië en Bulgarije zijn verlieslatend', klinkt het.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud